Page content

4 Tips om af te slanken zonder dieet

In de vorige blog had ik je beloofd om je 4 tips te geven waardoor je zonder dieet kan afslanken.

Hier komen ze! 4 Tips om af te slanken zonder dieet.

Tip 1

Eet zo traag mogelijk! De meeste vrouwen die in mijn praktijk komen,  eten vrij snel.
Dit kan verschillende oorzaken hebben:
Je hebt het zo geleerd
Je hebt/maakt weinig tijd voor jezelf om te eten (eerst de kinderen en dan…)
Of iets anders

Onze maag geeft na ongeveer 15 minuten een seintje door naar de hersenen dat ze verzadigd is.
“Genoeg gegeten, stop!”

Als je snel eet, duurt het ook 15 minuten voor dit seintje wordt doorgegeven, en op 15 minuten kan je heel wat eten!
Als je traag eet, krijg je dat seintje ook.  Je voelt je eveneens helemaal ok, met misschien de helft van de hoeveelheid die je anders zou eten.

Trager eten is dus een natuurlijke manier om minder te eten en je toch helemaal voldaan te voelen.

In de praktijk is dit niet altijd zo eenvoudig.  Je zal jezelf (en je spieren, want die hebben ook een geheugen) dus terug moeten trainen om een nieuwe gewoonte aan te leren.  En het vraagt een langere tijd voor dit “automatisch” gebeurt.

Tip 2

Kauw elke hap minstens 10 keer (eigenlijk is het nog meer, maar wie houdt dat vol?) Lukt het je niet om elke hap 10 keer te kauwen, kauw dan zoveel je kan. Belangrijk is dat je terug leert genieten van elk hapje, dat je terug gaat proeven wat je eet.

Een aantal voedingsmiddelen geven hun echte smaak ook pas af, nadat je ze een aantal keren gekauwd hebt. Er kan dus een hele nieuwe wereld voor je open gaan, met lekkere smaken die je voordien gemist hebt.

In ons speeksel zit ook al een enzym dat het verteringsproces in gang zet. Hierdoor gaat je voedsel ook veel gemakkelijker verteren. Je lichaam moet minder energie vrijmaken voor het verteringsproces, waardoor jij meer energie overhoudt om leuke dingen te doen.

Tip 3

Blijf met je aandacht bij je maaltijd! Lees geen boekjes ondertussen, laat die mails maar even voor wat ze zijn, televisie kijken kan je straks ook nog, en die GSM mag ook best even in je tas blijven.

Als jij met je aandacht bij allerlei dingen bent, behalve bij je maaltijd, dan “pik” je het signaal niet op die we in Tip 1 besproken hebben.  Je bent afgeleid en je merkt het niet op, waardoor je meer gaat eten dan je eigenlijk nodig hebt.

Een gesprek voeren met je tafelgenoten kan uiteraard wel, anders wordt het ongezellig, maar hou je aandacht zoveel mogelijk bij je bord.

En de laatste tip…

Tip 4

STOP met eten als je genoeg hebt. Je hoeft je bordje niet meer leeg te eten, je bent volwassen nu. De kindjes in Afrika (in mijn tijd was het China) hebben nog steeds honger als jij je bord leeg eet. Maak er geen zonde van om die overschotjes weg te gooien (of vries ze in, bewaar ze in de koelkast, geef ze aan je huisdier). Als je het zonde vindt om de restjes weg te gooien (en ze daarom in je eigen mond steekt) dan ben JIJ de VUILNISBAK.

Wil jij een vuilnisbak zijn?  Ben je niet meer waard dan dat? En als je het zonde van je geld vindt… Hoeveel geld geef je nadien uit om die restjes (ondertussen kilootjes) er terug af te krijgen?

Wat is het meest voordelige dan?  En het gemakkelijkste? STOP met eten als je genoeg hebt,  als het zo enorm lekker is, dan eet je volgende keer de rest toch op?

Jouw beurt

Ga eens aan de slag met deze 4 Tips om af te slanken zonder dieet, en laat me weten hoe dit werkt voor jou!

In een volgende blog gaan we dieper in op onderliggende oorzaken van overgewicht.

Groetjes en tot de volgende keer!

Brigitte Hendrickx
Brigitte Hendrickx is ervaringsdeskundige in blijvend afslanken. Vanuit haar achtergrond als therapeute helpt zij vrouwen (en mannen) om blijvend af te slanken door de emotionele en psychologische oorzaken van gewichtsproblemen aan te pakken. Zij is geen voedingsdeskundige en geeft geen voedingsadviezen. Zij werkt met coaching, hypnotherapie en relaxatie/lichttherapie.

Comment Section

0 reacties op “4 Tips om af te slanken zonder dieet

Plaats een reactie


*