Page content

6 manieren om met honger om te gaan

Een gezond, energiek, slank lichaam…

Daar dromen vele vrouwen van.

Overtuigingen en programmeringen houden je tegen

Als hypnotherapeute weet ik dat het heel vaak onbewuste overtuigingen of programmeringen zijn die je er van weerhouden om je doel, blijvend, te bereiken.
En ik weet ook dat dagelijkse, concrete tips kunnen je al een heel eind op weg helpen.

Honger en veranderen voedingspatroon

“Honger” is zo’n thema, dat bij de meeste vrouwen toch wel een dingetje blijkt te zijn wanneer ze hun voedingspatroon willen veranderen om af te slanken.

Tips bij gezond en minder eten – geen honger

Wil je enkel gezonder gaan eten, en daarom niet minder?
Dan zal de honger niet zo snel toeslaan, maar als je minder gaat eten dan voorheen, en het hongergevoel slaat toe, dan zijn deze tips voor jou van toepassing!

Sterven van de honger

Let wel: deze tips zijn niet bedoeld om toe te passen als je figuurlijk al “sterft” van de honger.
Het is niet de bedoeling dat je jezelf gaat uithongeren.  Deze tips zijn bedoeld om te gebruiken als je minder dan voorheen gaat eten om af te slanken, waardoor je maag zich tijdelijk moet aanpassen aan “minder” en je “een hongertje” ervaart.

Tips bij minder eten

Tip 1

Wacht niet tot je figuurlijk sterft van de honger!
Honger is een gevoel dat niet plots ontstaat, maar gradueel sterker wordt.

Als je het op een schaal zou kunnen zien van 0 tot 10, waar 0 betekent “ik ben helemaal verzadigd” en 10 betekent dat je figuurlijk sterft van de honger, eet dan tussen 4 en 6.  Je lichaam geeft aan dat het tijd is om te eten, maar je “rammelt” nog niet van de honger.  Zo kan je je portiegrootte ook veel beter onder controle houden.

Tip 2

Drink regelmatig een glas water.
Ook bij je eerste hongergevoel: drink een glas water en voel nadien of je nog steeds honger hebt.
Vaak wordt een tekort aan water in ons lichaam ervaren als “honger”, en voldoende water drinken heeft nog andere voordelen:

  • Je krijgt een betere vertering
  • Je kan je beter concentreren
  • Je hebt minder honger
  • Je afvalstoffen worden beter verwijderd

Tip 3

Neem bij een hongertje alternatieven met weinig calorieën i.p.v. suikerrijke of vetrijke snacks.

Een stuk fruit of een wortel, een stuk komkommer, een bord groentensoep…

Tip 4

Als je vroeger te veel at, ben je niet gewend om “honger” te hebben, of om een “leeg gevoel” in je maag te ervaren.
Weet dat honger een gradatie kent (zie tip 1) en eet tijdig om de “grote honger” te vermijden.
Leer dat het niet meer hoeft om constant “vol” te zitten.

Als je leert omgaan met “leegte”, die er voordien nooit mocht zijn, dan ga je momenten van spanning tegenkomen.  Wat betekent die “leegte” voor jou?  Hoe voelt het voor jou om dit te ervaren?

Relax jezelf als je spanningen opmerkt. Ontspan je lichaam, ontspan je gedachten, door rustig diep in en uit te ademen op jouw eigen tempo.

Tip 5

Zoek afleiding. Als je aan je honger blijft denken wordt dit gevoel alleen maar sterker en is de kans op eetbuien zeer groot.
Ga even iets anders doen, iets dat je leuk vindt:

  • Lees een stukje in je favoriete boek
  • Doe een klein huishoudelijk karweitje
  • Neem een douche of een bad
  • Kijk naar je favoriete film of serie
  • Ga even naar buiten, ga wandelen
  • Doe iets creatief

Maak eventueel op voorhand een lijstje van wat je kan doen.

Tip 6

Benoem je honger anders. Zeg bijvoorbeeld tegen jezelf dat dit gevoel een signaal is dat je lichaam bezig is met het verbranden van overtollige kilo’s.

Verbeeld je dat je vetcellen krimpen als je dit gevoel ervaart, en dat dit gevoel je steeds dichter bij je doel brengt.

E-book 11 concrete tips controle over eetbuien

Wil jij graag jouw exemplaar ontvangen van het gratis E-book waarin je 11 concrete tips krijgt om de controle terug te nemen over je eetbuien?
Neem dan een kijkje op www.brigittehendrickx.be

Jouw beurt

Laat je me weten of deze 6 manieren jou helpen om met honger om te gaan?

Brigitte Hendrickx
Brigitte Hendrickx is ervaringsdeskundige in blijvend afslanken. Vanuit haar achtergrond als therapeute helpt zij vrouwen (en mannen) om blijvend af te slanken door de emotionele en psychologische oorzaken van gewichtsproblemen aan te pakken. Zij is geen voedingsdeskundige en geeft geen voedingsadviezen. Zij werkt met coaching, hypnotherapie en relaxatie/lichttherapie.

Comment Section

3 reacties op “6 manieren om met honger om te gaan


Door Ann op 16 september 2016

Ik vind de tip ivm “leegte” al heel verrijkend voor mezelf … Ik denk dat ik soms een “ingebeelde” leegte heb 😉 Eerst een glas water, dan is de leegte is misschien al niet meer, of zoals je schrijft afleiding … M.i. is de leegte of honger die ik denk te voelen, een emotie die ik wil vullen met eten, en dus geen echte “ik heb honger – leegte”. En ook tip 6 : wauw, zo kijk je helemaal anders naar je honger gevoel (dat in mijn geval dan nog soms geen honger is maar ik wil iets in mijn mond stoppen troost gevoel )



Door Reina op 8 december 2016

Dat slanke lichaam heb ik nu opgegeven. Maar ik wil wel naar een lichaam en gewicht dat bij me hoort en past. Doch is het heel moeilijk. Ik durf gerust zeggen dat ik alles doe om daar te geraken maar het wil niet lukken. Detoxen, vastendagen enz. Niks schijnt te helpen . Heb veel taille vet en buikvet (taille heel veel 105 cm).

Plaats een reactie


*