Page content

8 voordelen van fruit

Ik ben absoluut gek op fruit.

Wanneer ik op vakantie in het zonnetje ben dan kan ik enorme hoeveelheden eten van allerlei exotisch fruit. Wanneer ik dan weer terug in België kom in het koud(ere) weer dan krijg ik altijd meer trek naar zwaarder fruit zoals pruimen en bananen of appels, peren en kersen.

Ik geloof zelf dat fruit erg goed voor me is. Ondanks de (natuurlijke) suikers, denk ik dat ik hier niet dikker van word. Als Raw Foodie wordt je niet snel te dik. Toch moet ook ik wel opppassen. Want ook van gezond eten kan je ruim te veel eten. Eerder zal ik dikker worden van teveel vet, teveel gedroogd fruit of teveel noten.

En door het vele fruit kom ik ook helemaal tegemoet aan mijn zoete trek.

Dus som ik voor jullie graag alle voordelen van fruit nog eens op :

Fruit is één van de beste koolhydraten :

Koolhydraten is één van de belangrijkste energiebronnen voor de mens. En fruit is één van de beste vormen hiervan omdat het zeer “base” is. We zouden 80% base moeten eten en 20% zuren. Niet meer zuren, of we verzuren en verzwakken ons lichaam. Het is rijk in vitaminen en mineralen.

Fruit vraagt niks extra :

Fruit is bijna het enige voedsel waarbij je niks anders nodig hebt. Er hoeft geen kruiding, geen dressing, geen extraatjes. Een banaan of een mango is heerlijk zoals hij is.

Fruit heeft een laag zoutgehalte :

Fruit is van nature laag in zout en helpt dus om je zoutbalans goed te houden. Voorbereid voedsel zit tjokvol zout (sodium) en eet je dus vaak fastfood, balanseer dit dan met lekker fruit.

Fruit is niet zo hoog op de glycemische index, als altijd wordt verondersteld :

Wat?? Hoor jij niet altijd zeggen dat fruit je bloedsuikerspiegel onmiddellijk de hoogte in jaagt. Op de glycemische index krijgt wit brood een score van 95 terwijl een banaan 54 krijgt, een peer 42 is en druiven 46 krijgen.

De reden dat fruit lager zit op de glycemische index ondanks de suikers is omdat het een combinatie van suikers bevat (fructose, sucrose en glucose). Elke hiervan wordt verwerkt in een ander tempo. Vezels vertragen de verwerking van suiker. Fruit met veel vezels scoort dus glycemisch lager. Daarom is een heel stuk fruit VEEEEEL beter dan de geperste vorm.

Bij het maken van een smoothie gooi ik dus meestal een volledige (gepelde) sinaasappel in de blender en niet enkel het sap van de sinaasappel.

Vermits fruit verschillende suikers bevat, geeft het je onmiddellijke maar ook lange termijn energie.

Fruit hydrateert je :

Het meeste fruit bevat 90% water en is dus een ideale bron om je lichaam het nodige vocht te geven.

Fruit is fastfood :

Fruit is zo gemakkelijk en zo snel om te eten. Er is niks makkelijker dan een mango te schillen en te eten. Of een kiwi door te snijden en uit te lepelen.

Fruit zit vol anti-oxidanten :

Anti-oxidanten neutraliseren de vrije radicalen en zorgen voor een beter immuunsysteem. Zo sterk zelfs dat alle anti-aging concepten en supplementen anti-oxidanten promoten.

Alle anti-aging middelen zitten in fruit. Verder moet je niet zoeken. Eet de verschillende kleuren fruit en je hebt alle verschillende voedingsnutriënten binnen die je nodig hebt om er lang gezond en jong uit te zien.

Fruit houdt je slank :

Fruit is perfect voor gewichtsverlies. Eet een grote appel zo’n kwartier voor elke maaltijd en dit zal je behoeden voor teveel eten. Een appel bevat veel vezels en water. De vezels zwellen op in het water en geven je een verzadigd gevoel. Vermits dit niet 1,2,3 gaat, is het het beste om de appel een kwartiertje voor je maaltijd te nuttigen.

Kortom, fruit maakt je mooi . Start vandaag nog met je lievelingsfruit te eten. Mijn favoriete fruit is absoluut de mango.

Wat is jouw favoriete fruit?

Katinka
Katinka Michiels is oprichter en eigenaar van www.legallyraw.be Haar passie voor gezondheid dateert al van heel wat jaartjes terug. Zij richtte het bedrijf Slank & Gezond op een tiental jaar geleden om vrouwen te begeleiden om zich beter te voelen in hun vel. Nu ze zelf 50+ is, heeft ze zich gespecialiseerd om vrouwen boven de 40 te begeleiden naar een gezonde levensstijl.

Comment Section

4 reacties op “8 voordelen van fruit


Door Charlotte Mees op 15 augustus 2012

Helemaal gelijk, fruit is zalig!!!


Door Sonja op 15 augustus 2012

Mijn favoriete fruit is de kaki of sharonfruit, met een schil waarop je toch moet kauwen, dus met bite, maar de binnenkant heerlijk zacht en zoet! Op nummer 2 staat ook voor mij de Mango!


Door Li op 2 december 2012

Banaan vind ik reuze handig in smoothies,ijs,bananenpannenkoekjes etc en blijft na invriezen ook nog perfect houdbaar.
Maar voor echt lekker houd ik het meest van aardbeien!

Plaats een reactie


*