Page content

Appels, appels en nog eens appels

An apple a day keeps the docter away… deze heb je vast wel eens gehoord. Maar is de appel echt zo gezond? Om de dokter echt weg te houden zal je vast wat meer moeten doen dan alleen een appeltje per dag te eten.

De appel gaat ver terug in de tijd. De Egyptenaren gaven appels mee als grafgift. Voedsel voor de reis naar het hiernamaals. Dit is gebleken uit gemummificeerde appels die gevonden zijn in de graven van farao’s. Zo rond 900 n. Chr. deden de Scandinaviërs hetzelfde. Dan moet de appel toch wel heel gezond zijn.

Voedingsstoffen en wilde appels

Wilde appels zijn inderdaad enorm gezond. In 2003 deden onderzoekers van het Amerikaanse Ministerie van Landbouw onderzoek naar de voedingsstoffen in appels. De wilde appel en de gedomesticeerde appel. En wat bleek…de wilde appel kon soms tot wel 65 keer meer voedingsstoffen bevatten dan de bekende appels die bij ons in de supermarkt liggen. Eentje spande de kroon. De sikkimappel bevat tot wel 100 maal meer voedingsstoffen dan de bekende golden delicious. De sikkimappel is een Nepalese inheemse appel. Deze ga je nooit vinden hoor in onze supermarkt. Ten eerste vanwege de smaak, deze is bitter. Daar houden wij niet zo van als het om fruit gaat. En ten tweede, hij is maar een halve gram.  Maar een voedingsstoffen die deze appel bevat!

De wilde appel bevat dus veel meer voedingsstoffen dan diegene die bij ons in de supermarkt liggen. Zo is de ginger gold, een nieuw soort ras in appelland, enorm arm aan voedingsstoffen.  Hij doet weinig meer voor onze gezondheid.

Appelrassen

Zo rond 1910 had je ongeveer 15000 appelrassen onder een eigen naam. Dat is terug gedrongen tot ongeveer 500. Waarvan er nog maar minder dan 50 op grote schaal worden geproduceerd. Je vindt nu nog maar zo’n 12 appelrassen terug in de supermarkt.

Campagne appels met veel voedingsstoffen

Maar er is een verandering gaande. Fruitspecialisten van het Amerikaanse ministerie van Landbouw  zijn met een campagne bezig tot het aanzetten van het verzamelen van stekken en knoppen van wilde appels. Dit om appels te laten groeien die beter bestand zijn tegen ziektes, maar er wordt ook gekeken naar voedingsstoffen. We gaan als het ware terug naar de bron. Maar nu wordt bij het domesticatie proces gekeken naar de gezonde eigenschappen van de appel. En het is belangrijk om die voort te zetten. We willen weer appels met veel voedingsstoffen.

Daarbij komt ook kijken dat we steeds meer lokaal willen gaan eten. Het word weer populair om boerenmarkten te bezoeken en vergeten fruit en groenten te gaan eten. En daar hoort gelukkig ook de wilde appel bij.

Waar opletten bij kopen appels?

Waar moet je op letten als je appels koopt.

Neem de meest voedzaamste soort die er is. De voedingswaarde van de verschillende appelsoorten is enorm. Je kunt het beste kiezen voor braeburn, gala, granny smith en red delicious. De pink lady, elstar en de golden delicious bevatten de minste voedingsstoffen. Kies ze ook uit op kleur. De kleur is te danken aan directe blootstelling aan zonlicht. Kies het liefst ook eenkleurige appels in plaats van tweekleurige appels. De voedingsstoffen in 1 appel kan zelfs verschillen per kant. De kant die in de zon heeft gehangen bevat meer voedingsstoffen dan die kant die in de schaduw heeft gehangen.

Tips

De schil bevat een grotere concentratie aan voedingsstoffen dan het vruchtvlees. Dus altijd de schil opeten.

Koop het liefst biologische appels. Deze bevatten minder bestrijdingsmiddelen. Het beste kun je natuurlijk je eigen appelboom in de tuin planten. Het duurt een paar jaar voordat je je eigen appels hebt, maar dan heb je ook wat.

 

Je bewaart je appels in de groentela. In de zomer geoogste appels kun je ongeveer twee weken bewaren, in de herfst geoogste appels ongeveer een maand. Het oogstseizoen is van juli tot november.

Heb je liever appelsap? Neem dan de troebele variant. Deze bevat bijna viermaal zoveel voedingsstoffen dan de gefilterde variant.

Plukdagen

Voordat je zover bent, kun je misschien een biologische appelboer in de buurt vinden. Je hebt soms ook dagen dat je bij de boer terecht kunt voor een plukdag. Altijd leuk en gezond. Je vindt hier andere soorten dan in de supermarkt. Je kunt informatie vinden op www.appelcollecties.nl

Ik neem nog even een lekker appeltje 🙂

Jouw beurt

Welke appels eet jij graag? En ben je je dan bewust van de voedingsstoffen die daarin zitten?

Nikki Van Wijk
Nikki van Wijk heeft een passie voor een gezonde levensstijl. Zij is altijd opzoek naar de laatste gezondheidstrends om te kunnen delen met haar omgeving. Als eigenaresse van gezondheidscentrum Zentive - waar de hoge darmspoelingen en voeding centraal staan - weet zij dit perfect te combineren. Met haar dochter (6) vormt zij een creatief duo, die zich uit in de leukste, lekkere en gezonde gerechten.

Comment Section

1 reactie op “Appels, appels en nog eens appels


Door Veronica op 28 juli 2017

Hoe is het gesteld met de jonagold? Wij eten veel appels, maar na je blog wil ik wel weten of de jonagold zo bijzonder goed is als geegd wordt.
Alvast bedankt voor je antwoord.

Plaats een reactie


*