Page content

Top 5 bladgroenten in je smoothie

Bladgroenten in je smoothie? Doen! Het drinken van smoothies wordt steeds populairder Joehoe! Maar ik zie tot mijn schrik ook veel fruitsmoothies die gedronken worden omdat men „dat groen in de smoothie” toch maar niets vind!

Bladgroenten in je smoothie hebben een functie!

  1. De vezels in groene groenten zorgen ervoor dat je je goed gevuld voelt en zorgen er voor dat de suikers in het fruit, je insuline spiegel niet lanceren naar de maan 😀
  2. In het fruit zitten de meeste vitaminen, in de groente juist de mineralen en die mineralen zijn zo belangrijk in het dagelijkse ontgiftingsproces
  3. In de bladgroenten zit chlorofyl (het stofje wat zorgt voor de groene kleur) en dit helpt
    • Om het bloed te zuiveren van toxines
    • Om de lever te zuiveren
    • Om de aanmaak van rodebloedcellen te stimuleren
    • Voor meer energie
    • Om het immuunsysteem te stimuleren

Nog meer voordelen

Wist je trouwens dat in chlorofyl Magnesium zit? Haha, daar hebben we mijn stokpaardje weer :D. Lees maar eens

Favoriete top 5 bladgroenten in je smoothie

Op Nummer 1 Spinazie!

Spinazie is de meest voorkomende groente die je hoort dat er in de groene smoothie zit. Spinazie is ook mijn favoriet omdat hij makkelijk met het hele blad in te vriezen is, je dan zo aan je smoothie toe kan voegen en dus elke dag ‚vers’ beschikbaar. Spinazie bevat natuurlijk ijzer een mineraal wat ik als nog menstruerende vrouw nodig heb om mij fit en energiek te voelen. Spinazie helpt ook voor een goede darmwerking, zorgt voor gezonde botten, een goede werking van het geheugen en helpt artritis en hartziekten tegengaan. Allemaal dingen die ik mezelf gun!

Op nummer 2 Romaine sla of Romeinse sla

Als ik spinazie niet gebruik dan ga ik voor de romainesla, dit is een wat steviger sla die makkelijk een dag of 3 te bewaren is. Romainesla zit boordevol vitaminen en mineralen maar ook vele antioxidanten daardoor voorkomt Romeinse sla dat cholesterol geoxideerd kan worden in de bloedvaten. Het houdt de bloedvaten elastisch en dat voorkomt vele hart en vaatziekten. Kalium in Romeinse sla helpt voorts om de bloeddruk laag te houden. Iets wat voor mij heel geschikt is omdat mijn bloeddruk soms te hoog is.

Op nummer 3 Andijvie

Andijvie is mijn nummer 3, Andijvie werkt vochtafdrijvend (weer goed voor mijn bloeddruk) en laxerend. Hierdoor worden gifstoffen sneller uit je systeem gezet en voedingsstoffen beter opgenomen. Het bloed wordt gereinigd door het eten van andijvie. Het is met name goed voor het hele zenuwstelsel en de ogen. De gekrulde andijviebladeren zijn supergezond.Het werkt preventief tegen vele ziekten en het immuunsysteem krijgt een boost van andijvie. Voor mij de ideale detox bladgroente! en ja hoor ook de Andijvie kan in de diepvries, ik snijdt hem dan wel in stukjes…

Op nummer 4 staat Paksoi

Paksoi is mijn vierde keuze in bladgroen voor smoothies, een van de redenen hiervoor is dat er een biologische versie van in onze supermarkt ligt 😉 Yeah!

Paksoi is een groente die meer vitaminen kent dan menig andere groente. Het behoort tot de meeste gezonde groenten die er zijn. Het is een koolgroente en deze zijn zeer gezond en zouden dagelijks op het menu moeten staan. De kanker bestrijdende eigenschappen van koolgroenten zijn uitgebreid onderzocht.

Er zitten vaak niet veel bladeren aan de paksoi waarmee hij in 2x smoothie op is 😉 persoonlijk snijdt ik de stengel/nerf uit het blad en gebruik alleen het blad. Als je de stronk eraf snijdt en deze in een laagje water zet totdat er zich worteltjes vormen, kun je de paksoi weer opnieuw opkweken. Dit is me 1x gelukt 😀

Misschien niet helemaal groen 😉 maar… op nummer 5 staat de Chinese kool

Chinese kool is een koolsoort die makkelijk in een smoothie gaat zonder verandering van kleur of zonder uitgesproken koolsmaak, je kunt hem ook niet echt laten vallen onder het bladgroen omdat hij weinig chlorofyl bevat. Ik combineer hem in een smoothie vaak met banaan en aardbei omdat hij dan de mooie rode kleur van de aardbei in tact laat. Maar natuurlijk heeft Chinese kool ondanks zijn ontbrekende chlorofyl wel alle gezonde voordelen die de koolsoort ons bied.

In de kool zitten veel fytonutriënten, die helpen allerlei processen in het lichaam te activeren. Fytonutriënten zijn vaak de basis van medicijnen. Dat is de reden dat je door het eten van groenten je lichaam zelf kan genezen!

Nog een reden om in mijn top 5 te staan is dat je Chinese kool erg lang kunt bewaren. In en buiten de ijskast blijft jij ongeveer 2 weken goed. Het is een grote kool die je nooit inéén keer opkrijgt.

Mijn vraag aan jou

Maar nu ben ik wel erg benieuwd… Wat is jouw favoriete bladgroen?

Sonja
Sonja Jacobi is zich altijd al bewust van gezonde voeding voor haarzelf en haar gezin. Dat diëten niet werken heeft ze proefondervindelijk vastgesteld en heeft daarom enkele jaren geleden het belang van detoxen ontdekt. Ze deelt al haar opgedane kennis graag met anderen en is, met veel plezier en passie, al bijna vanaf het begin gastblogger voor Legally Raw. Na het ontdekken van het belang van detoxen is ze zich verder gaan specialiseren tot detox-coach en natuurvoeding-adviseur. Ze heeft haar woning in Nederland verruild voor een appartement in de wereldstad Parijs wat ook weer een nieuwe uitdaging geeft ook op detox gebied. Haar gezonde levenstijl deelt ze op haar facebooksite Craving4Nutriënts en ze nodigt je van harte uit om hier eens te komen snuffelen. https://www.facebook.com/Craving4Nutrients/ Wil je nog meer weten over Sonja? lees dan Katinka’s interview met Sonja hier http://legallyraw.be/gastblogger-sonja-jacobi/

Comment Section

16 reacties op “Top 5 bladgroenten in je smoothie


Door Conny op 9 oktober 2014

Bloemkool. Ook erg gezond toch?


Door Sonja op 9 oktober 2014

Haha, zeker is bloemkool gezond Conny,
Voor in je smoothie mist bloemkool net als bij de chinese kool het chlorofyl. Dit is een belangrijk detoxingredient, dus mijn motto is wel afwisselen 😉 Ik heb wel een favoriet recept met bloemkoolrijst http://legallyraw.be/bloemkoolrijst/
groetjes Sonja


Door Gerrie op 13 november 2014

Spinazie, boerenkool, icebergsla, chinese kool, andijvie, kropsla.
Maar postelein is erg mild en lekker.
Met banaan, blauwe bessen, schep maca, schepje kokosolie, amandelmelk met gefilterd water.
Altijd lekker.



Door Sonja Jacobi op 11 februari 2015

Nog een kleine aanvulling over ijsbergsla…dit is een redelijk moderne groente en wordt gekweekt omdat hij zo snel groeit, lekker knapperig en heel veel water bevat, maar door deze methode van kweken bevat hij helaas ook weinig voedingsstoffen, geen ramp voor een keertje want hij heeft wel veel vezels maar niet geschikt om elke dag in je smoothie te doen! liefs Sonja


Door peter op 15 december 2014

Mis boerenkool in dit rijtje. Supergezond en erg lekker in een groene smoothie.
Mijn favoriet: 1 (rijpe) banaan – boerenkool – theelepel kaneel – appel – mandarijn – 1/2 theelepel spirulina. Met water of amandel/rijst/havermelk.


Door Sonja Jacobi op 11 februari 2015

Hallo Peter, klopt helemaal, boerenkool is ook een supergroente. Ik heb alleen net geen voldoende sterke blender om deze toch ietwat taaie groente aan te pakken en ik wil ook mijn smoothie niet te lang laten draaien. Mijn oplossing is dan een beetje boerenkool te mengen met een van mijn favorieten! Liefs Sonja


Door Lian Krijnen op 11 februari 2015

Mijn favoriet 1/2 Avocado deze maakt de smoothie zo lekker romig spinazie en als het er is waterkers heeel gezond in de zomer 1handje rucula kiemen deze kweek ik zelf 1banaan 1appel 1stegel bleekselderij duimpje gember 1tl.maca 1/2 tl.van mijn gemaakt himalaya zout mengsel en amandelmelk


Door Sonja Jacobi op 11 februari 2015

Hallo Lian, Jaah! avocado gaat ook heeeel vaak door de mijne, maar beschouw ik niet als bladgroen…is juist weer een goede bron van gezonde vetten en inderdaad hij wordt er heerlijk romig van….ook een reden voor mij om hem toe te voegen… Hier lees je wat er nog meer in mijn smoothie gaat en daar staat de avocado tussen 😉
http://legallyraw.be/je-dagelijkse-groene-smoothie/
lieve groetjes Sonja


Door Lian Krijnen op 12 februari 2015

.
ja Sonja avocado is een vrucht met gezonde vetten maar als je in mijn lijstje iets verder leest staan mijn favoriete groenten .

Liefs lian


Door Sonja Jacobi op 12 februari 2015

Ik heb ze gezien hoor Liam 😀 Waterkers, rucola en bleekselderij….klopt? Jij houd van een smoothie met een pittige bite en dan zijn dit hele goede toevoegingen…geniet er van! liefs Sonja


Door Irina van der klooster op 11 februari 2015

hoi hoi, ik wil graag weten of je bijv spinazie zo uit de zak of gesneden kan invriezen? Heb namelijk altijd teveel…..zeker als ik elke dag een ander groense in m’n smoothie doe.


Door Sonja Jacobi op 11 februari 2015

Hoi Trina, dat vind ik het fijne aan spinazie….je kunt hem met zak en al in de diepvries doen en dan vriest hij op als spinaziechips…wat je nodig hebt doe je in je smoothie en de rest snel weer in de diepvries, anders wordt het snot ;P of je vriest het in porties in, dat kan ook 😀 het enige nadeel is dat het veel ruimte inneemt omdat je het wel een beetje luchtig moet houden, maar na het vriezen niet meer..
Dit geldt dus ook voor de andijvie, die dan wel wassen en in stukjes snijden en ook zeker voor de boerenkool die Peter voorstelt! Succes!
liefs Sonja


Door nellij op 2 maart 2016

Ik gebruik al jullie groene groenten maar ook peterselie, salie, de stengeltjes van de radijsjes of het loof van de worteltjes, paardenbloemenblaadjes enz. Altijd gember, een knoflook pitje (tegen infectie) kurkuma , chili peper en kaneel, een halve citroen met een stukje schil.(lekker pittig en je kunt een beetje knabbelen.)


Door Truus op 27 mei 2017

Mijn favoriete groene bladgroentes zijn paardebloemblad, vogelmuur, postelein, vetkruid, brandnetel e.a. wilde groene blaadjes. ik ka ze echter niet in een smoothie eten. dan word ik er erg misselijk van, dus gaan ze lekker door de salade en kan ik flink kauwen, wat de vertering zeer bevordert.


Door Truus op 27 mei 2017

Sorry, te snel getypt. Het moet natuurlijk Ik kan zijn.

Plaats een reactie Annuleren


*