Page content

BMI: een betrouwbare methode of veel te onnauwkeurig?

De BMI (body mass index) is een veelgebruikte manier om in te schatten of iemand een gezond gewicht heeft. Er wordt hierbij gekeken naar je lengte en je gewicht. Aan de hand van een simpele rekenformule wordt vervolgens je BMI berekend.

Een BMI tussen de 18 en 25 wordt als gezond gezien. Is je BMI te laag, dan val je in de categorie ondergewicht. Bij een te hoog BMI, wordt ervan uit gegaan dat je overgewicht hebt. Simpel en overzichtelijk, zou je denken. Maar hoe nauwkeurig is deze methode eigenlijk?

Waarbij wordt de BMI toegepast?

Omdat deze rekenformule zo snel en gemakkelijk in gebruik is, wordt het veel toegepast. Bij huisartsen, ziekenhuizen, diëtisten en de sportschool: de BMI kom je overal tegen. Het wordt in eerste instantie gebruikt om in te schatten of je gewicht gezond is, maar deze uitkomst wordt vervolgens ook gebruikt om je risico op ziektes zoals diabetes en hart- en vaatziektes in te schatten.

Uitzonderingen op de regel

Aangezien er bij de BMI alleen gekeken wordt naar je gewicht en lengte, zijn er flink wat mensen bij wie de uitslag niet helemaal klopt. Neem bijvoorbeeld Michael Jordan. Op het hoogtepunt van zijn carrière had hij een BMI van 27-29. Hiermee viel hij dus in de categorie overgewicht, terwijl hij toch echt geen overtollig lichaamsvet had.

Het komt ook geregeld voor dat mensen op basis van hun BMI in de categorie ondergewicht vallen, terwijl hun lichaamsverhoudingen prima zijn. Bovendien krijgen veel mensen op basis van hun BMI onterecht te horen dat ze een gezond gewicht hebben. Bijvoorbeeld iemand die veel buikvet heeft, maar weinig spiermassa, waardoor het totale gewicht in orde lijkt te zijn.

Belangrijke factoren

Dat er zoveel uitzonderingen op de regel zijn, komt waarschijnlijk omdat er een aantal belangrijke factoren buiten beschouwing worden gelaten. Bij het berekenen van de BMI wordt er namelijk niet gekeken naar lichaamsverhoudingen, tailleomvang, spiermassa, botdichtheid, geslacht en raciale verschillen.

Is de BMI een geschikte rekenmethode?

De BMI  formule is handig als het gaat om een ruwe schatting, vooral bij het verwerken en vergelijken van gegevens van hele bevolkingsgroepen kan deze formule makkelijk zijn.

Voor het geven van gericht gewichts- en gezondheidsadvies is de BMI echter veel te onnauwkeurig. Dit standpunt wordt door veel gezondheidsexperts gedeeld en menig onderzoek bevestigt het. Bijvoorbeeld het onderzoek dat in 2011 te lezen was in Sports Health.[1]

Meet altijd het vetpercentage en de buikomtrek voor betrouwbare informatie omtrent jouw lichaamsgewicht. Dit is ook aan te raden wanneer je bezig bent met afvallen. Een getal op de weegschaal of BMI zegt niet altijd iets over de resultaten van dit proces.

Jouw beurt

Heb jij al een gewichts- en/of gezondsheidsadvies bij een gezondheidsexpert ingewonnen?

[1] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3445161/

Lynda Schutten
Ik ben Lynda Schutten, orthomoleculaire voedingscoach en eigenaar van mijn bedrijf Leef Puur Natuur. (www.leefpuurnatuur.nl)Vanuit orthomoleculair oogpunt wil ik de mensen in Nederland en België graag op een eerlijke en duidelijke manier informatie geven over gezonde voeding. Mijn missie is om mensen te helpen gezonder, energieker en gelukkiger te worden. Om met mijn kennis over voeding een bijdrage te leveren aan de preventie van vele gezondheidsklachten, waaronder diabetes, cholesterolproblemen en een hoge bloeddruk.

Comment Section

0 reacties op “BMI: een betrouwbare methode of veel te onnauwkeurig?

Plaats een reactie


*