/* Nav Bar */ ul.navbar-nav a { color: #807069; font-weight: bold; } /* Home Headings and Links */ h1, h2, h3 { color: #ff7c80; } h1 a, h2 a, h3 a, h4 a, h5 a, h6 a { color: #ff7c80; } /* Hero Unit Customizations */ #headerhero .container #call2action h1 { font-family: "Roboto Slab",serif; font-weight: bold; color: #e64827; text-shadow: none; } #headerhero .container #call2action h2 { font-family: "Roboto Slab",serif; font-weight: bold; color: #807069; text-shadow: none; } #headerhero .container #call2action a.btn { background-color: #ff7c80; } /* Checkmark Replacement */ #bizzdetails .details .reasons ul li { background: transparent url("http://legallyraw.be/wp/../wp-content/upload_folders/legallyraw.be/2016/01/vinkje-koraal.png") no-repeat scroll left top; } /* Optin Form Home - Button Color */ .btn-danger { color: #fff; background-color: #ff7c80; border-color: #ff7c80; } /* Referenties - Link Color */ #references a.morelink { color: #ff7c80; } /* Optin Box Sidebar - Button Color */ #phxoptin.optinwidget101 .btn { background-color: #ff7c80; } /* Optin Box PostFooter - Headline & Button & Border Color */ #phxoptin.optinwidget104 .phxtextwrap .phxoptin-headline { color: #ff7c80; } #phxoptin.optinwidget104 .btn { background-color: #ff7c80; } #phxoptin.optinwidget104 { border: 4px dashed #ff7c80; } /* Button Color Gravity Forms */ .gform_button { color: #fff; background-color: #ff7c80; border-color: #ff7c80; }

Page content

De darm ons ‘tweede brein’

Je kent het vast wel, het buikgevoel. Iets zegt je dat het niet goed is, mentaal of fysiek. Er blijkt een relatie te zijn tussen de darmbacteriën en onze emoties.

De darm is ons tweede brein

De darm is een belangrijk orgaan, en wordt steeds vaker aangeduid als ons ‘tweede brein’. Omdat je hersenen en darm eigenlijk met elkaar communiceren. Opduikend bewijsmateriaal suggereert dat de darm een ​​zeer belangrijke rol speelt in onze algehele gezondheid en welzijnbeïnvloeding van ons immuunsysteem, spijsvertering, hormoonregulatie, vitamineproductie en het vermogen om giftige stoffen (toxines) uit ons lichaam te verdrijven. Er wordt steeds meer onderzoek naar gedaan. Lees er hier meer over >>> https://www.volkskrant.nl/wetenschap/er-blijkt-een-relatie-te-zijn-tussen-darmflora-in-onze-maag-en-emoties~a4504122/.

Het is daarin wel degelijk belangrijk wat je eet en wat je darm aan voedingsstoffen opneemt.

De darm – brein verbinding beter uitgelegd

De darm is zeer gevoelig voor bepaalde emoties zoals angst, verdriet, woede en opwinding. Als ik me zenuwachtig maak voel ik dit direct in mijn buik.

Gedachten en emoties worden geproduceerd in de hersenen. Deze worden ontvangen door ons zenuwstelsel en hebben dan een direct effect op de darm. We krijgen dan een ‘vecht of vlucht’-reactie. Wanneer een persoon gevaar aanvoelt en beslist of hij in gevaar blijft (‘vechten’) of zich omdraait en ervan wegrent dan geeft het zenuwstelsel dat ingebed in de darm zit een signaal af dat de spijsvertering moet vertragen of volledig stilgelegd moet worden. Door deze reactie kan het lichaam alle energie die normaal voor de vertering gebruikt zou worden gebruiken om te vluchten.

Deze ‘vecht of vlucht’ toestand kan ook worden veroorzaakt door stress en angst. Een constante staat van stress kan leiden tot ongewenste gezondheidsuitkomsten, zoals een chronische ontsteking, die de oorzaak is van bepaalde auto-immuunziekten.

Zo kan je te maken krijgen met de situatie ‘altijd ziek en niemand weet waarom’.

Hoe kan je een gezonde darm- hersenverbinding bevorderen?

De juiste voeding kan helpen de gezondheid van onze darm te verbeteren.

Om je darmen optimaal te laten presteren, kun je proberen om:

Bewerkte voedingsmiddelen, geraffineerde suikers, koemelk en gist te vermijden. Ik heb een lijst voor je gemaakt die je aan kan houden om jouw (darm)gezondheid te verbeteren. Met deze alternatieven kan het niet meer misgaan >>> http://legallyraw.be/gezonde-alternatieven-2/.

Let bijvoorbeeld op je inname van gluten.

Van gluten is aangetoond dat het darmslijmvlies kan worden aangetast en kan leiden tot een ‘lekkende darm’. Door een lekkende darm kunnen gewichtstoename en gewrichtspijn optreden, die zich kunnen ontwikkelen tot auto-immuunziekten. Via onderstaande link lees je hoe je 7 tekenen van een ontsteking kan herkennen >>> https://www.lebonbonfranc.com/7-tekenen-om-ontstekingen-in-je-lichaam-te-herkennen/.

Eet gezonde vetten (zie de lijst met de gezonde alternatieven hierboven).

Het is ook essentieel om een ​​gezonde darmflora (microbioom) te creëren voor een goede darm- hersenverbinding. Ons microbioom en brein hebben voedingsrijke vormen van gezonde vetten nodig om optimaal te kunnen functioneren. Onze cellen zijn opgebouwd uit vet en de goede vetten zorgen dat onze cellen soepel blijven zodat alle voedingsstoffen goed kunnen worden opgenomen. Ook helpen de vetten bij het verminderen van ontstekingen en bevorderen ze de groei van gezonde darmbacteriën en de vorming van nieuwe cellen.

Verhoog de productie van goede bacteriën met probiotica.

Het eten van voeding dat rijk is aan probiotica kan ook onze darmen helpen. Probiotica zijn verantwoordelijk voor de opname van voedingsstoffen en helpen ons immuunsysteem te ondersteunen. Lees hier meer over in mijn volgende blog.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan probiotica zijn onder andere:

  • Kefir op basis van water of kokosmelk
  • zuurkool
  • kimchi
  • Kombucha

Darm en algemene gezondheid

Het darmkanaal is niet alleen een afvoerbuis en speelt een grote rol in onze algehele gezondheid. Levens- en levensstijlgewoonten zijn uiterst belangrijk als het gaat om onze darm en algemene gezondheid en welzijn. Zorg goed voor je darmen en verlaag je stressniveau en het zal helpen om je gezondheid te verbeteren.

Jouw beurt

Heb jij weleens zonder gluten gebakken? Wist je trouwens dat je zelf lekker glutenvrij gebak kan maken. Download het GRATIS bakebook inclusief voedingsadvies >>> https://www.lebonbonfranc.com/glutenvrij-bakebook-snoepen-zonder-schuldgevoel/ .

Natalie Rocha
Natalie is orthomoleculair voedingsdeskundige met darmtherapie als specialisatie. Ze is Francofiel en heeft een passie voor koken en bakken. Zelf heeft ze door het verbeteren van haar darmgezondheid en het toepassen van cognitieve gedragstherapie en persoonlijk leiderschap ervaren hoe het is om van haar vage klachten af te komen. Sinds oktober 2016 is zij haar online programma 'Eet jezelf in 6 weken Energieker en Schoon' gestart (www.leefgezondacademie.nl) waarin ze op een natuurlijke manier deze klachten behandelt. Via haar website www.lebonbonfranc.com deelt zij graag haar kennis en recepten.

Comment Section

0 reacties op “De darm ons ‘tweede brein’

Plaats een reactie


*