Page content

De weegschaal

Iedere vrouw die het ooit wel eens nodig vond om af te vallen heeft een haat/liefde verhouding met haar weegschaal.

Er zijn periodes geweest dat ik mij dagelijks woog, standaard, na het douchen. Het enige wat ik daar wijzer van werd is weten dat mijn gewicht nooit stabiel is maar altijd schommelt, afhankelijk van de periode in de maand. Dus mijn weeg periodes waren altijd frustrerend, tijdens een dieet je gewicht zien dalen was altijd tof maar ik zag na het stoppen na verloop van tijd de getallen altijd weer opklimmen als gevolg van het jojo effect. En de meest frustrerende weeg sessie was altijd die na de vakantie! Dus dan ook na de vakantie vaste prik: Er werd weer moed verzameld om een dieet te starten.

En tijdens de afval periode begon weer de afhankelijkheid van de weegschaal. De eerste kilo’s waren nooit het probleem. Ik weet inmiddels dat de eerste kilo’s vaak vocht zijn, vocht dat in of rondom je (vet)cellen zit. Na die 2 kilo kwam altijd het echte werk. De laatste jaren echter was diëten altijd frustrerend want verder dan die 2 kilo kwam ik niet en als die kilo’s niet verdwijnen verdwijnt wel de motivatie! 🙁

Tja en wat zegt die weegschaal nu eigenlijk?

Ik moest altijd lachen als een weight watchende collega enthousiast vertelde dat ze bij de weegdag 2 ons minder woog. Twee ons? dat is 1x een flinke plas op het toilet, dat is minder dan het drinken van 2 koppen thee! Twee ons wat? vocht, spiermassa, vet? Je lichaam bestaat voor 80% uit water dus die staat op nummer 1, Spiermassa weegt zwaarder dan vet dus bij crash diëten waarbij de kilo’s eraf vliegen: grote kans dat dat je spieren zijn. Als allerlaatste word dan pas het vet afgebroken: je gif depots dus als laatste want je lichaam wil jou niet vergiftigen.

Wat mij aansprak in het raw eten was dat je je anders gaat voelen, je krijgt meer energie, voelt je fitter, je huid gaat glanzen, hebt het opgeblazen gevoel niet meer na het eten, je broek knelt niet meer! Allemaal zaken die je niet kunt meten met je weegschaal maar kunt voelen aan je lijf!

Toch staat de weegschaal nog steeds in mijn badkamer, hij wordt daar getolereerd maar staat eigenlijk alleen stof te vangen. Mijn relatie met mijn weegschaal is bekoeld tot eens per maand, zo’n drie dagen na de menstruatie dan poets ik het stof weg en laat de schaal spreken, maar eigenlijk weet ik al wat hij gaat zeggen: mijn broek heeft me dat namelijk al lang verteld 😉

Tekst op de schaal:

This is just a number…….really. The number on this scale will NOT tell you:

What a great person you are.

How much your friends and family love you.

That you are: kind, smart, funny & amazing in ways numbers cannot define.

That you have the power to choose happyness!

Your own self-worth

 Hoe vaak sta jij op de weegschaal?

Sonja
Sonja Jacobi is zich altijd al bewust van gezonde voeding voor haarzelf en haar gezin. Dat diëten niet werken heeft ze proefondervindelijk vastgesteld en heeft daarom enkele jaren geleden het belang van detoxen ontdekt. Ze deelt al haar opgedane kennis graag met anderen en is, met veel plezier en passie, al bijna vanaf het begin gastblogger voor Legally Raw. Na het ontdekken van het belang van detoxen is ze zich verder gaan specialiseren tot detox-coach en natuurvoeding-adviseur. Ze heeft haar woning in Nederland verruild voor een appartement in de wereldstad Parijs wat ook weer een nieuwe uitdaging geeft ook op detox gebied. Haar gezonde levenstijl deelt ze op haar facebooksite Craving4Nutriënts en ze nodigt je van harte uit om hier eens te komen snuffelen. https://www.facebook.com/Craving4Nutrients/ Wil je nog meer weten over Sonja? lees dan Katinka’s interview met Sonja hier http://legallyraw.be/gastblogger-sonja-jacobi/

Comment Section

6 reacties op “De weegschaal


Door Anouk van der Kroon op 5 januari 2013

Ik sta alleen op de weegschaal bij de internist. Thuis heb ik geen weegschaal en dat is maar goed ook. Want ik zou er echt niet vrolijk van worden om met een grote regelmaat op de weegschaal te staan. Bij de internist is het om de 8 weken op dezelfde dag in de week en altijd rond dezelfde tijd en dat vindt ik prima.


Door Sonja op 6 januari 2013

Anouk, als er een medische reden is om je gewicht bij te houden laat dat dan inderdaad ook gebeuren bij de arts. Mijn artikel heb ik voornamelijk geschreven omdat ik zelf ook nooit gelukkiger ben geworden door de weegschaal en nu ik hem minder gebruik ik mij veel beter voel. De weegschaal in de reclame waarbij dames zich kunnen wegen in de stationshal van Antwerpen vindt ik wel een toffe schaal: Ik zou willen dat ik er zo een had 😀


Door martine op 7 januari 2013

²qta helaas elke dag op de weegschaa. en wodt er nietbepaald vrolijk van ……


Door Sonja op 8 januari 2013

Hoi Martine, Elke dag wegen maakte mij ook niet gelukkig en ik heb me toen afgevraagd: Is het nuttig om me elke dag te wegen? en wat wilde ik er mee bereiken? ik heb stil gestaan wat mijn doel of “excuus” was dat het nodig zou zijn? Ging ik er minder van snoepen of hield me beter aan mijn “dieet”? Nee, echt niet! Ik geef toe toen ik nog “verslaafd” was aan het wegen, ik wel enige afkickverschijnselen kreeg bij het idee alleen om te stoppen met dagelijks wegen 😉 Maar ik ben van de ene op andere dag gestopt toen ik het niet meer deed om te zien of ik afviel omdat ik besloot nooit meer te “diëten”. Toen had het voor mij zeker geen nut meer omdat me dit niet A/motiveerde, B/nuttige informatie verschafte. groetjes Sonja


Door Marielle op 7 januari 2013

Ik heb al jaren, zeker 15jaar, geen weegschaal meer.
1keer per jaar word ik gewogen bij de medische controle van het werk.
Als iemand me vraagt hoeveel ik weeg zeg ik steeds dat ik dat niet weet. Meestal kijken de mensen dan ook heel raar op.
Of ik bijkom of afval? meestal merk ik dat aan men kleding die wat ruimer of strakker zit en zelfs daar heb ik weinig problemen mee.


Door Sonja op 8 januari 2013

Marielle, heerlijk als je niet verslaafd bent aan je weegschaal, houden zo! Top

Plaats een reactie


*