Page content

Een dagje zonder vlees

Vroeger had ik niet lekker gegeten als er geen stuk vlees bij mijn maaltijd zat. Totdat ik op mijn werk geconfronteerd werd met een film over de vleesproductie in Amerika. Het was schokkend, de aanvoer van voer door middel van grote vrachtwagens met kiepbakken die leeggestort werden voor de duizenden koeien die in veel te kleine ruimtes stonden deed me beseffen dat we wel heel veel vlees eten met zijn allen.

Door het zien van deze film koos ik er bewust voor om minder vlees te gaan eten. Het leed van deze dieren in hun laatste uren hadden ervoor gezorgd dat ik opeens geen trek meer had om vlees te eten.

Maar ja, helemaal zonder vlees… dat is ook niet gezond.

Wist je dat?

Vlees een goede bron van vitamine B12 is. En je lever maar 5 jaar de vitamine B12 kan opslaan. Als je vegetarisch eet kan je hier op den duur een tekort van krijgen. B12 zorgt niet alleen voor energie en heeft veel verschillende functies. Het is bijvoorbeeld ook een onderdeel van de spijsverteringsenzymen om vetten, koolhydraten en eiwitten te kunnen verteren.

Ik eet nu bewust minder vlees. Ik koop alleen grasgevoerde runderen en wild uit de duinen. Deze bevatten gunstige omega 3 vetten in plaats van de graan gevoerde runderen die hoofdzakelijk uit omega 6 vetzuren bestaan die ontstekingen in ons lichaam bevorderen. Vooral vrouwen hebben meer aanleg om ontstekingen te krijgen en hebben daarmee meer kans om fibromyalgie te ontwikkelen. Ook ontregeld het linolzuur (omega6) de menstruatie.

Hormonen in vlees

Als je tijdens je cyclus klachten ervaart als migraine, en hevige buikpijnen dan is de vetzuur balans van omega 3 (olijfolie) en omega 6 niet in orde. Ook vind je in de kiloknallers hormonen terug waardoor we een teveel aan oestrogeen binnenkrijgen. Oestrogeen maakt de ontgiftingsenzymen in het slijmvlies kapot.

Mensen die leiden aan een auto-immuunziekte hebben vaak een hoog gehalte aan oestrogeen in het lichaam. Ik kies nu bewust voor biologisch vlees, die vrij is van hormonen en antibiotica. Het is iets duurder maar omdat ik het nu minder eet komt het op het zelfde neer. Dit wissel ik af met vette vis die in de zee gevangen is en biologische antibiotica vrij gevogelte. Af en toe een keer lamsvlees uit de duinen.

Meer groenten

Ik eet daardoor ook bewust meer groenten. Zo zorg ik er altijd voor dat ik 2 a 3 verschillende groenten op het bord heb. Zo pureer ik bijvoorbeeld pastinaak, waar ik dan andijvie doorheen roer en ik daarbij sperziebonen eet. Of ik maak  muffins van de groente leftovers en daarbij eet ik linzen. Of ik kies voor een groenteshake of groentesoep. Of kies ik voor verschillende paddenstoelen die weer natuurlijke suikers bevatten waar de darmbacteriën weer heel blij van worden.

Jouw beurt

Wil je inspiratie? Download dan via https://www.lebonbonfranc.com/gratis-dagmenu/ een GRATIS dagmenu. Ik ben benieuwd hoeveel vlees jij per week eet?

Natalie Rocha
Natalie is orthomoleculair voedingsdeskundige met darmtherapie als specialisatie. Ze is Francofiel en heeft een passie voor koken en bakken. Zelf heeft ze door het verbeteren van haar darmgezondheid en het toepassen van cognitieve gedragstherapie en persoonlijk leiderschap ervaren hoe het is om van haar vage klachten af te komen. Sinds oktober 2016 is zij haar online programma 'Eet jezelf in 6 weken Energieker en Schoon' gestart (www.leefgezondacademie.nl) waarin ze op een natuurlijke manier deze klachten behandelt. Via haar website www.lebonbonfranc.com deelt zij graag haar kennis en recepten.

Comment Section

0 reacties op “Een dagje zonder vlees

Plaats een reactie


*