Page content

Fructose, gezond of juist niet?

Fructose, gezond of juist niet?

Fructose is een fruitsuiker

Fructose bevindt zich in fruit, het is een fruitsuiker. Fruit kan je heel goed als een gezond tussendoortje eten omdat het net als groenten een ontzurende werking heeft, het voert je afvalstoffen uit je lichaam.

Fruit bevat alleen meer calorieën (suikers) dan groenten maar omdat fruit vezels bevat worden de suikers langzaam opgenomen door je lichaam.

Hoge concentratie fructose

Bij het drinken van vruchtensappen krijg je een te hoge concentratie fructose binnen. Je lever kan namelijk fructose niet direct verwerken en zet deze om in glucose. Bij een te grote hoeveelheid fructose zal je lever deze omzetten in cholesterol. Je lever vervet, je komt ervan aan.

Opgezette buik

Het kost ons energie om fructose te kunnen verteren, als het ons lichaam al lukt om al deze suikers in 1 keer te kunnen verteren. Als de spijsvertering niet goed werkt worden soms de vruchtensuikers onvoldoende verteerd waardoor de suikers in de dikke darm terecht komen en vergisten met een opgezette buik als gevolg. Dit kan gebeuren als je na een maaltijd, fruit als toetje neemt. Dit kan je voorkomen door het fruit 10 minuten voor je maaltijd te eten.

‘Natuurlijke suiker’ als brandstof ipv voedingsstof

Suikers uit andere producten dan groenten en fruit zijn geen voedingsstoffen maar brandstoffen. In veel kant en klaar reepjes kan je op het etiket als toevoeging natuurlijke suiker zien staan. We denken dat we een gezond product in ons handen hebben maar hiermee bedoelt de fabrikant meestal fructose dat gewonnen is uit maïs. Het geeft je alleen energie, het laat je suikerspiegel schommelen, waardoor je ongewild in gewicht aankomt. Het is eigenlijk een vulmiddel en geen voeding.

Suikervervangers

Een suikervervanger als bijvoorbeeld agave siroop bevat heel veel fructose. Je kan deze in gebak het beste vervangen door kokosbloesemsuiker, yacon, ahornsiroop, dadels of honing. Met de kanttekening dat dit ook suikers zijn en je deze net als fruit niet onbeperkt kan eten. Behalve yacon, dit is een natuurlijke suiker met een glykemische* index van 0. Tevens bevat deze suiker oligosacharide dat ‘goede’ darmbacteriën voedt. Je kan er in het begin winderig van worden. Maar onderzoek heeft aangetoond dat mensen met een darmziekte hier baat bij kunnen hebben.

*Lees hier meer over de glycemische index >>> https://www.lebonbonfranc.com/slank/.

Kies fruit met minder fruitsuikers

Ook al zijn natuurlijke suikers een gezonder alternatief en is fruit gezond, 2 tot 3 stuks fruit per dag zou voldoende zijn, het blijft veel calorieën bevatten. Kies vooral voor fruit dat minder fruitsuikers bevatten zoals: frambozen, bramen en bosbessen.

Tussendoortjes met eiwitten

Vervang lege koolhydraten (witte suikers) in een tussendoortje het liefst voor een tussendoortje waar eiwitten in zitten zoals een:

  • gekookt ei
  • whey eiwitshake met banaan, citroensap en kokosmelk
  • portie gekookte groenten met verse kruiden als basilicum, oregano en rozemarijn
  • groentesap van appel, avocado, wortel, basilicum, citroen, verse kurkuma, gember en munt
  • pure chocoladerotjes met noten, zaden en gedroogd fruit
  • stukjes appel die je even aanbakt in wat ghee of roomboter met rozijntjes, klein beetje citroen en kaneel
  • noten die je in de oven verwarmt met een klein beetje honing, rode peper, en kokosrasp of met kerriekruiden, rozemarijn en tijm
  • plakjes banaan met een lepel notenpasta, sesamzaadjes en snippers pure chocolade

Eiwitten geven een lang verzadigd gevoel

Eiwitten stillen je trek en geven je een lang en verzadigd gevoel. Vroeger toen ik sportte dacht ik dat je er dik van werd maar je valt er zelfs van af! Eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen voor onze lichaamscellen. Let wel op, in noten zitten veel vetten, gezond weliswaar maar bij het teveel eten ervan kan je dus weer aankomen. Als je op natuurlijke manier wilt afvallen kan een handje noten per dag daarom voldoende zijn ;-).

Jouw beurt

En nu jij? Hoeveel fruit eet jij per dag? Wil je geïnspireerd worden met gezonde recepten? Ontvang 7 dagen GRATIS gezonde recepten via >>> http://www.leefgezondacademie.nl/natural-living/.

Natalie Rocha
Natalie is orthomoleculair voedingsdeskundige met darmtherapie als specialisatie. Ze is Francofiel en heeft een passie voor koken en bakken. Zelf heeft ze door het verbeteren van haar darmgezondheid en het toepassen van cognitieve gedragstherapie en persoonlijk leiderschap ervaren hoe het is om van haar vage klachten af te komen. Sinds oktober 2016 is zij haar online programma 'Eet jezelf in 6 weken Energieker en Schoon' gestart (www.leefgezondacademie.nl) waarin ze op een natuurlijke manier deze klachten behandelt. Via haar website www.lebonbonfranc.com deelt zij graag haar kennis en recepten.

Comment Section

0 reacties op “Fructose, gezond of juist niet?

Plaats een reactie


*