Page content

Gezonde alternatieven

Met deze gezonde alternatieven kan het niet meer misgaan!

Door onderstaande tips is het mij gelukt om mijn voedingspatroon gezonder te maken en een leuke bijkomstigheid…: “door deze manier van eten ben ik zonder op dieet te zijn mijn overtollige kilo’s kwijtgeraakt”.

Natuurlijk op gewicht

Waar ik voorheen met ieder dieet vastliep en letterlijk ‘vreetbuien’ kreeg is dit eigenlijk te simpel om te delen. Maar toch doe ik het want deze kleine details maken wel degelijk kilo’s verschil.

Checklist

Voordat ik iets koopt, denk ik altijd eerst…

  • bevat het e-nummers, kunstmatige geur, kleur- en smaakstoffen?
  • is het vlees van biologische afkomst en grasgevoerd?
  • komt de vis van wilde en duurzame vangst?
  • is het product onbewerkt en natuurlijk?
  • bevat het gist, witte suiker, gluten, maïs, soja, glucose fructose siroop?
  • heb ik dit pasgeleden nog gegeten?
  • verhoogt dit mijn bloedsuikerspiegel?

Groenten en darmbacteriën

Ook staat er bij mij zoveel mogelijk groenten op het menu en probeer ik met voeding te variëren zodat ik zo vaak mogelijk iets anders binnenkrijg. Dit vinden vooral mijn darmbacteriën heerlijk waardoor zij niet alleen meer energie krijgen maar ik ook.

Gezonde alternatieven

Ik vervang…                            voor…

 

✗ aardappel                       ✓ zoete aardappel of afgekoelde aardappel*

 

✗ aardappelpuree            ✓ puree gemaakt van knolselderij, bloemkool, broccoli, pompoen,

                                                 zoete aardappel, pastinaak, aardperen, haricots verts

 

✗ bouillonblokje                 ✓ vers getrokken groente- kippen- of runderbouillon

 

✗ chips                                  ✓ bakbanaanchips, groentechips (gefrituurde pastinaak-

                                                    bieten- en wortel)

 

✗ frisdrank                             ✓ water, (kruiden)thee, kefir, kombucha

 

✗ koemelk                            ✓ geitenmelk (rauw), kokosmelk**, amandelmelk**, kefir,

                                                    chufamelk**, havermelk**, hennepmelk**, kokosyoghurt

 

✗ liga                                     ✓ pure chocolade 70% cacao gehalte en meer

 

✗ cruesli                                ✓ mengsel van noten, zaden (lijnzaad, pompoenpitten,

                                                    zonnebloempitten, kokosschaafsel en gedroogd fruit**

 

✗ maïzena                           ✓ boekweitmeel, gierstmeel, kuzu, arrowroot, agar agar

 

✗ margarine                        ✓ roomboter, eendenvet, rundvet, ghee, kokosvet, hennepzaden

 

✗ pasta                                 ✓ courgette- en wortelslierten

 

✗ pinda’s                              ✓ noten (walnoten, pistache, cashews,

                                                    pecannoten) pijnboompitten

 

✗ rijst                                     ✓ fijngemalen bloemkool of broccoli, haver, gierst, amarant,

                                                    quinoa, volkoren rijst

 

✗ tarwebloem                      ✓ amandelmeel, kokosmeel, gierstmeel, kastanjemeel,

                                                    tapiocameel, boekweitmeel, hennepmeel, amarantmeel,

                                                    havermoutmeel, hazelnootmeel, quinoameel

 

✗ suiker                                  ✓ ahornsiroop, (rauwe)honing, kokosbloesemsuiker, yacon

 

✗ varkensvlees                    ✓ kip, kalkoen, wild, rund, eend, lam, vette vis

 

✗ zonnebloemolie             ✓ extra vierge olijfolie

 

* afgekoelde aardappel bevat net als bakbanaan en cassave resistent zetmeel dat goed is voor onze darmbacteriën.

** ongezoet

Wijn, kazen en peulvruchten

Rode wijn drink ikzelf niet, omdat ik alcohol niet lekker vind maar deze mag dagelijks op het menu voorkomen. Voor Franse kazen kan je mij wakker maken, het liefst van rauwmelkse geiten of schapen)kaas, deze passen heel goed in een gezond voedingspatroon. En geloof het of niet, ook als je dit eet verlies je ongemerkt gewicht want ze voeden je ‘goede’ darmbacteriën. Heel af en toe eet ik peulvruchten als linzen, kikkererwten en flageolets dit zijn groene kidneybonen. Zij zorgen voor voldoende eiwitten die ik wel kan gebruiken als ik een sportieve dag gehad heb. Peulvruchten bevatten saponinen* (lijkt op zeep want het schuimt als je ze onder de kraan afspoelt). Maar als je alles met mate eet kan het geen kwaad, het gaat om de variatie in je voeding die je gezonder maakt waardoor je zonder op dieet te zijn jouw ideale gewicht kan bereiken.

Jouw beurt

En nu jij? Ik ben benieuwd wat jij gaat maken van deze gezonde alternatieven? Misschien kan ik je inspireren? Ontvang 7 dagen GRATIS gezonde recepten >>> http://www.leefgezondacademie.nl/natural-living/.

* Lees hier meer over saponinen >>> https://www.lebonbonfranc.com/wp-content/uploads/2017/08/Dossier-Saponinen.pdf

Natalie Rocha
Natalie is orthomoleculair voedingsdeskundige met darmtherapie als specialisatie. Ze is Francofiel en heeft een passie voor koken en bakken. Zelf heeft ze door het verbeteren van haar darmgezondheid en het toepassen van cognitieve gedragstherapie en persoonlijk leiderschap ervaren hoe het is om van haar vage klachten af te komen. Sinds oktober 2016 is zij haar online programma 'Eet jezelf in 6 weken Energieker en Schoon' gestart (www.leefgezondacademie.nl) waarin ze op een natuurlijke manier deze klachten behandelt. Via haar website www.lebonbonfranc.com deelt zij graag haar kennis en recepten.

Comment Section

0 reacties op “Gezonde alternatieven

Plaats een reactie


*