Page content

Hoeveel moet je eten als Raw Foodie?

Veel!

Toen ik pas met Raw Food begon, was het eerste dat ik deed recepten zoeken. Vermits je nog helemaal in het traditionele eetpatroon zit, val je op recepten zoals rauwe pizza, rauwe taartjes en gebak. Voor salades zocht ik geen recepten; ik wist toch wel hoe een salade maken zeker.

Toch bleek dit één van mijn grootste fouten te zijn. In het begin was ik helemaal gek van de nieuwe recepten. Ze smaakten vol, romig, smeuïg. Ze hadden alles wat ze moesten hebben. Maar ik werd er niet slanker van. Ook vele andere voordelen waar ik over las, bleven uit. Stralende huid, meer energie? Waarom werkte dit voor mij niet?

Juiste voeding – juiste verhouding

Het was pas toen ik het boek van Dr. Douglas Graham (80/10/10 dieet) las dat ik Raw Food op een andere manier ben gaan zien en aanpakken. Wat ik uit zijn visie vooral toepas is de verdeling koolhydraten/eiwitten/vetten.

Dit is zijn boek : 80-10-10 dieet

Mijn dag

Een oude raw food dag bevatte : een lichte groene smoothie ’s morgens, een grote salade ’s middags en 2 stukjes fruit als vier uurtje en nog eens een sla ’s avonds.

Een nieuwe raw food dag bevat : een heel volle groene smoothie ’s morgens, warme gestoomde groenten met salade ’s middags, chocolade als vier uurtje, een groen sap of milkshake of soep als voorgerecht en een sla als avondmaal.

Wat gaat er fout?

Dit lijkt niet zo te verschillen van mekaar en daarom krijg ik vaak mailtjes van wat doe ik fout? Verschil zit al om te beginnen in mijn ontbijt. Dat is nu vrij stevig. Meer dan een liter smoothie, daar vul ik mijn buikje de hele ochtend mee. ’s Avonds daarentegen eet ik het minste. ’s Middags eet ik liefst de meest volle maaltijd.

Dit komt ook overeen met de orgaanklok. Elk orgaan heeft namelijk zijn eigen UP-tijd, namelijk de meest actieve tijd. Meer over je biologsiche ritme vind je hier : http://www.abb-artsen.nl/abb_detail.php?id=18

Hoe zo een dag voor mij er uit ziet in detail, vind je HIER

Een salade volgens mijn oude Raw Food dag

Deze bestond uit een bakje vol sla aangevuld met verschillende andere dingen zoals paprika, komkommer, worteltjes, sesamzaadjes, zonnebloempitjes, walnoten. De dressing maakte ik van olijfolie met look en basilicum. Of ik maakte een mayonnaise van cashewnoten.

Als je dit in www.cronometer.com inbrengt, dan zie je dat de verhouding vet bijna 65% is. Veel te veel dus. En ver weg van de 80/10/10 visie (80% koolhydraten/10% eiwitten/10% vet).

Test het

Ik vond het de moeite om eens te testen wat die nieuwe verhouding voor me kon betekenen. Na 3 dagen voelde ik het verschil. Ik wil je hier niet van overtuigen. Probeer het gewoon zelf met dit voorbeelddagje.

Transitie

Veel lezers vragen me hoe lang ik erover deed om dit tot een levensstijl te maken. Dit zal tussen een jaar en 2 jaar liggen. Na 1 jaar was ik goed op weg, maar had ik toch nog regelmatig perioden dat ik naar iets anders snackte. Dit is nu niet meer zo. Natuurlijk hou ik nog van een pak friet, maar ik denk er zelf niet meer aan. Het is pas als iemand anders voorstelt om eens een frietje te gaan eten dat ik dit wel met plezier zal doen.

Dus geef jezelf voldoende tijd. Het gaat er zelfs niet om of het een jaar of langer duurt. Elk eetpatroon slaagt enkel maar door het opstaan na het vallen. Het vallen hoort er absoluut bij.

Al ben ik tegen calorieën tellen, toch vind ik het een goed idee om je eetpatroon eens een keertje in te brengen in www.cronometer.com Zo zie ik meteen dat ’s avonds knabbelen op rijstwafels met guacemole geen goed idee voor me is en alhoewel het oneindig veel gezonder is dan een zakje chips opsmikkelen, voor je figuur doet het geen goed.

Wat mij heeft geholpen om de transitie te maken

Vooral het advies om voeding te eten zoals ze is. Fruit kan je meteen eten zonder er iets aan te moeten doen. Raw Food is sneller dan fastfood!

Raw food rocks!

Wil jij meer Raw Food in je eetpatroon integreren? Gaat het bij jou ergens fout?

Katinka
Katinka Michiels is oprichter en eigenaar van www.legallyraw.be Haar passie voor gezondheid dateert al van heel wat jaartjes terug. Zij richtte het bedrijf Slank & Gezond op een tiental jaar geleden om vrouwen te begeleiden om zich beter te voelen in hun vel. Nu ze zelf 50+ is, heeft ze zich gespecialiseerd om vrouwen boven de 40 te begeleiden naar een gezonde levensstijl.

Comment Section

12 reacties op “Hoeveel moet je eten als Raw Foodie?


Door tine op 7 juli 2013

katinka,

in dat schema staat dat je in de 80% eiwitten gehad hebt en ook in de 80% vetten. dat is toch niet de 80-10-10 regel. vind dat wel raar hoor. het ene dieet zegt dat je meer vetten moet eten, wat dat dit goed voor je is, nog een ander dieet zegt dat je het belang van eiwitten niet moet onderschatten en volgens nog een andere methode moeten we de hoeveelheid KH die we eten drastisch verminderen. ik weet het niet m=eer ……. denk dat er veel vrouwen zijn die door het bos de bomen niet meer zien. er komt vandaag de dag zoveel informatie op je af en iedereen is heilig heilig overtuigd van zijn gelijk. wie moeten we geloven? vandaag de dag wordt gezond eten een ingewikkelde zaak!


Door Katinka op 7 juli 2013

Hoi Tine, Klopt wat je zegt. Vroeger at ik veel te veel eiwitten en veel te veel vet.Nu ziet mijn dag er meer richting 80/10/10 uit alhoewel ik naar alle eerlijkheid moet zeggen dat dit mijn streven is, maar dat ik dit zelden haal. Ik haal meestal 70/20/10 (70 koolh 20 vet en 10 eiwit). Het is inderdaad verwarrend dat de ene studie zus zegt en de andere studie het tegenovergestelde beweert. Ik ga van de “vroegere oermens” uit, die veel verzamelde en vooral van groenten en fruit leefde. Af en toe vingen zij ook wel vlees/vis maar deze werd dan gedeeld met een ganse stam of groep mensen, dus heel veel vlees/vis werd niet gegeten in verhouding. Deze verhouding wordt ook gegeten door de volkeren die het langste leven. Maar elk lichaam is anders en het kan zijn dat iemand met een andere verdeling zich prima voelt. Wie ben ik dan om te beweren wat goed is. Dit is wat ik heb ondervonden als langste termijn gemakkelijk en doenbaar en lekker. Hopelijk kan je hier wat mee.


Door Marielle op 19 juli 2013

Katinka,

ik volg je adviezen nu iets meer dan een jaar (denk ik toch) en nu begint het bij mij een beetje vlot te gaan.
Veel gewicht verlies ik nog altijd niet maar weeg dan ook niet echt te veel. Wat me wel opvalt is dat ik, ondanks dat ik geen gewicht verlies, ik wel weer in men oude rokjes en broeken pas.
Ik heb opvallend minder buik en voel me vooral veel beter.
Ik ben ook niet meer zo gestresst op zoek naar hoe en wat ik mag (moet) eten, ik voel het wel als ik fout eet.
Ik moet wel toegeven dat ik sinds de operatie (en de kunstmatige overgang die daarbij hoorde) totaal andere ‘goesting’ heb naar eten maar dat me dit wel lukt zonder dikker te worden. (volgens de dokters zou dat erbij horen.)
Het hele proces heeft dus echt wel tijd nodig, met heel veel vallen en opstaan, maar de aanhouder wint hé.
😉 M


Door martine op 8 december 2013

Hallo,
Er klopt toch iets niet in dat voorbeelddagje je hebt van alles 80 % en je eet helemaal geen eiwitten en de taart zegt toch 80 +10+10 ?

Ik zocht ook of er verschil was in amandelmeel of amandelpoeder. Andere bronnen zeggen dat er wel een verschil is de olie is er nl al uit bij poeder uit de supermarkt.

Groetjes Martine


Door Katinka op 9 december 2013

Hoi Martine,
Hartelijk dank voor je reactie. Ik vind deze superfijn omdat dit het meeste gehoorde misverstand is. Ik eet zeker eiwitten hoor! Want veel mensen beseffen niet dat in bijna alle voedingswaren, dus ook groenten eiwitten zitten. En dan nog wel de meest verteerbare eiwitten!.
Volgens mij is er geen verschil tussen meel en poeder. Het is gewoon amandelen vermalen tot een fijn iets. Misschien dat poeder nog fijner vermalen is dan meel, maar het mag uiteindelijk enkel maar uit amandelen bestaan.
Liefs K


Door sylvia op 6 april 2014

Hoi Katinka, mijn man en ik zijn na het zien van Forks over Knives overgestapt op het eetpatroon dat zij aanraden. Ik weet niet of je er bekend mee bent, maar het houdt in geen vlees/vis-produkten, geen olie, geen suiker. Wij aten al niet veel vlees meer, maar nu helemaal niet meer en ook geen melk, eieren enz. Het is goed te doen en je kunt heerlijk eten. Ook ik ben nog een beetje aan het uitzoeken wat voor mij het beste werkt. Maar ook dat komt langzaam in beeld. Wat voor ons het eten redelijk moeilijk maakt is dat we allebei onregelmatig werken en het eten dus goed moeten verdelen over de dag, waarin je ook rekening moet houden wanneer de pauzes zijn en wanneer je dus kunt eten. Maar ook dat komt uiteindelijk goed. Ik lees je blog met plezier en steek er veel van op. Bedankt. Groetjes, Sylvia


Door Katinka op 6 april 2014

Forks over Knives is geweldig, dus ik vind het absoluut super dat jullie met het hele gezin zo eten.


Door sylvia op 6 april 2014

Ps, ik probeer mijn 3 pubers zoveel mogelijk mee te laten eten van hetgeen wij eten, maar krijg ze niet helemaal zover. De oudste wil echt af en toe vlees en het brood met hagelslag of chocolade pasta willen ze ook niet weglaten. En je kunt ze natuurlijk niet dwingen…..


Door Katinka op 6 april 2014

Zo ging het hier bij mijn dochter ook hoor. Het voornaamste is dat je ze het voorbeeld geeft. En trouwens, het helemaal perfect doen, dat is niet menselijk hoor, dus ook voor mij geldt wel eens lekker veel chocolade!


Door ingrid theelen op 15 augustus 2015

beste Katinka,

Ben sinds kort bezig om zonder gluten,eieren,varkensvlees en koemelk te eten vanwege intolerantie’s.
Het vervelende is dat ik nog niet goed weet wat ik w’el mag eten en ik werk onregelmatig en moet vroeg beginnen met werken en best wel fysiek goed bezig. Buiten dat en ik diabeet 🙁
En hele uitzoekerij… heb je tips of kan ik gewoonballes eten vanuit jouw visie?
groet ingrid


Door Katinka op 17 augustus 2015

Alle recepten op mijn website zijn sowieso zonder zuivel (melk, kaas) en zonder vlees/vis. De meeste zijn ook glutenvrij.
Het Detox voor vrouwen programma is een perfecte start voor al wie niet goed weet wat eten. Je krijgt recepten en maaltijdplan en is heel lekker en goed te doen.
Het is de beste introductie die ik je kan geven naar een schone en gezonde levensstijl.
Als diabeet is het altijd goed om je eetpatroon met je (natuur)arts te overleggen.

Plaats een reactie Annuleren


*