Page content

Kiemen

kiemen

Ik heb een nieuwe gezonde verslaving! Kiemen!! Het gaat er niet om hoeveel voeding er in je leven is, het gaat erom hoeveel leven er in je voeding zit! Dat zijn kiemen! Het zijn super kleine plantjes en bevatten de meeste vitaminen en mineralen van alle groenten soorten. Als men granen, bonen, noten en zaden zou kiemen dan bevat dat tien tot dertig keer meer geconcentreerde nutriënten dan de groente soort met de hoogste voedingswaarde. De kwalitatieve voedingswaarde van noten, zaden, bonen en granen neemt acht keer toe door het te kiemen. Dit is natuurlijk enorm.

kiemen

De vele voordelen van kiemen

Neem bijvoorbeeld een broccoli kiem. Als deze in aanraking komt met water is dat voor de kiem een signaal dat hij moet gaan ontkiemen. De kiem word als het ware wakker gekust. Alle energie die in de kiem zit, en wat normaal gebruikt zou worden om een grote broccoli plant te laten groeien blijkt nu voor de mens optimaal geschikt te zijn om te eten. Let wel op, ik heb het over de kiem van de broccoli en niet over een volgroeide broccoli struik. Broccoli word gekookt, waardoor deze de meeste van zijn nutriënten verliest. Tenslotte, gekookt voedsel dood elk leven in dat voedsel. Dit kunnen wij zien aan ons immuunsysteem waar het aantal witte bloedcellen snel toeneemt zodra wij gekookte groenten tot ons nemen. Daarentegen bevat de kiemen veel chlorofyl en dat is bij uitstek geschikt om ons immuunsysteem te versterken en onze rode bloedcellen te ondersteunen bij het vervoeren van zuurstof. Want de structuur van chlorofyl en de hemoglobine in onze rode bloedcellen hebben een identieke structuur. Weer een wonder van de natuur.

Zorg er dus voor dat je zo veel mogelijk kiemen aan je dagelijkse eetpatroon toevoegt. Een weldaad voor je lichaam.

Kiemen bevatten ook ontzettend veel plantaardige eiwitten. (Check alles over plantaardige eiwitten in dit artikel)

Wat doe je met kiemen?

  • Meng kiemen door een salade, of maak een salade alleen maar van kiemen. Er zijn namelijk heel veel soorten kiemen, van rode biet kiemen, prei kiemen tot tauge.
  • Voeg ze toe op je broodje, rijstewafel of cracker. Lekker met een beetje hummus en een plakje geitenkaas.
  • Of voeg ze toe aan je groene smoothie, waardoor de voedingswaarde in jouw smoothie omhoog schiet. Je krijgt alles binnen wat je nodig hebt.

Jouw beurt

Wat zijn jouw favoriete kiemen?

Nikki Van Wijk
Nikki van Wijk heeft een passie voor een gezonde levensstijl. Zij is altijd opzoek naar de laatste gezondheidstrends om te kunnen delen met haar omgeving. Als eigenaresse van gezondheidscentrum Zentive - waar de hoge darmspoelingen en voeding centraal staan - weet zij dit perfect te combineren. Met haar dochter (6) vormt zij een creatief duo, die zich uit in de leukste, lekkere en gezonde gerechten.

Comment Section

5 reacties op “Kiemen


Door Ivan op 7 mei 2015

Hoi zeer interessant blogje maar ik vraag met iets af en dit al voor ruime tijd. Ik ben pas ook gestart met het gebruik van kiemen al ben ik hier voorzichtig mee en wel voor de volgende reden. Een tijd geleden werd me dit af geraden omdat ze giftig zouden zijn. Ben nu even gaan goegelen en heb gelezen dat bijna alle zaden fytinezuur bevatten als bescherming tegen gretige vogels. Een te veel hiervan zou voor ons ook schadelijk kunnen zijn. Door het kiemen of koken zou dit gif wel verdwijnen maar ik kan er niet veel meer info over vinden. Ik vind ze heel lekker en wil niemand afschrikken maar zou graag meer weten zodat ik ze met een gerust gemoed kan eten. Ik ben misschien een muggenzifter maar ik probeer nu eenmaal mijn lichaam zo zuiver mogelijk te houden.


Door Katinka op 7 mei 2015

Dit zegt Dr Gabriel Cousens en Dr Graham Douglas (beide zijn mijn voorbeelden) : inderdaad bevatten alle noten, granen en zaden fytinezuur maar dat verdwijnt/minimaliseert door het weken en kiemen.


Door Vera op 14 mei 2015

ze zijn ook heel erg makkelijk om zelf te kweken!!! Gewoon een grote glazen pot met een stukje gaas over gespannen dmv een elastiekje. Zaadjes eerst enkele uren laten weken en dan afgieten en nog eens naspoelen. En dan enkele keren per dag water door het gaasje in de pot, en terug goed afgieten. Na enkele dagen heb je een pot vol heerlijke kiemen die nog enkele dagen bewaren in de ijskast. Een schitterend boekje hierover werd geschreven door Peter Bauwens (kiemen en microgroenten)


Door Katinka op 14 mei 2015

Absoluut. Voor al wie op mijn mailinglijst staat volgt er ook een heel ebookje over zelf kiemen. Ik vind het keileuk om te doen. xx


Door Natasja op 19 juli 2015

Ik ben heel nieuwsgierig naar jouw boekje! 😀

Plaats een reactie


*