Page content

Mijn redenen om niet 100% rauw te eten

Geen 100% rauw! Ik ben een grote fan van raw food. Dat moet ik niemand meer vertellen. Eindeloos kan ik vertellen over het waarom dit zo goed is, hoe lekker dit wel kan zijn. Maar ik eet NIET 100% rauw. Mijn dag bevat 1 warme maaltijd per dag. En dit zijn mijn redenen hiervoor :

#1 gekookt voedsel is niet giftig

Ik ben ervan overtuigd dat rauwe plantaardige voeding je erg veel voordelen geeft. En daarom is ook een groot deel van mijn voeding samengesteld uit rauwe ingrediënten. Toch betekent dit niet dat ik geen warme voeding eet. Sommige voedingsstoffen worden beter opgenomen wanneer de voeding verwarmd wordt. Sommige plantaardige voeding is enkel maar eetbaar (of lekker) in gekookte vorm zoals aardappeltjes, rijst, bonen.

#2 in de winter hou ik van warme voeding

Rauwe voeding kan verwarmend zijn zoals bijvoorbeeld gember. Ook veel beweging nemen houd je warm. Maar toch … na een frisse wandeling in de koude kan ik zo genieten van een kop warme  .

#3 mijn vertering is sterk genoeg

Rauwe plantaardige voeding bevat alle enzyme en dus ook verteringsenzymen. Wanneer voeding verwarmd wordt, worden enzymen vernietigd. Hierdoor sukkelen veel mensen met een zwakke vertering. Maar doordat ik erg veel rauw eet, is mijn vertering sterk genoeg om af en toe verwarmde voeding en dus enzym-arme voeding te eten.

#4 ik vind het gemakkelijk als ik uit eten ga of op bezoek bij vrienden

Het kan natuurlijk hoor enkel op rauwe voeding uit eten gaan. En je kan ook je eigen potje meenemen naar vrienden. En soms doe ik dat. Maar soms ook niet. Soms hou ik gewoon een wilde dag en laat op me afkomen wat er ook komt. Ik geloof in flexibiliteit en niet in een strakke, obsessieve omgang met voeding. Als je het 80% van de tijd goed doet, ben je supergoed bezig. Je lichaam kan heus de 20% wilde beslissingen wel aan hoor.

Jij kiest jouw weg.

Kies vooral wat goed voelt voor jou en wat past bij jouw persoonlijkheid. Mijn karakter past niet bij een 100% rauwe levensstijl. Ik ben altijd benieuwd naar nieuwe dingen,  nieuwe voeding, nieuwe ervaringen en ideeën. Ik hou niet van beperking. Dus een levensstijl waarin bepaalde dingen niet toegelaten zijn, is niks voor mij. En zelfs al zou 100% rauw het gezondste dieet ter wereld zijn, dan nog geloof ik dat ik met 80% goed zit, want je lichaam bestaat niet enkel uit wat je eet. Je lichaam is de som van al je ervaringen, je gevoelens, je mentale uitdagingen en de liefde die je geeft en ontvangt.

Laat me zeker weten hoe jij hierover denkt!

 

Katinka
Katinka Michiels is oprichter en eigenaar van www.legallyraw.be Haar passie voor gezondheid dateert al van heel wat jaartjes terug. Zij richtte het bedrijf Slank & Gezond op een tiental jaar geleden om vrouwen te begeleiden om zich beter te voelen in hun vel. Nu ze zelf 50+ is, heeft ze zich gespecialiseerd om vrouwen boven de 40 te begeleiden naar een gezonde levensstijl.

Comment Section

10 reacties op “Mijn redenen om niet 100% rauw te eten


Door Sylvia Arp op 17 december 2013

Zelf eet ik ook altijd een warme maaltijd per dag! Mijn lichaam heeft hier echt behoefte aan. Ik heb dan geen zwaar gevoel na het eten en ik word ook niet moe van het eten, dus mijn lichaam is er op dit moment happy mee!


Door Patricia op 28 december 2013

Ik kan me in bovenstaande helemaal vinden. Zeker als het gaat om smaak. ik zie mijzelf bijv. geen rauwe quinoa of rijst eten.


Door Greet op 8 januari 2014

Ik denk dat die 80% echt een goede leidraad is. Zeker sommige koolsoorten zijn gewoon rauw moeilijk te verteren,en warm heel lekker.


Door jeannette op 12 februari 2014

Mooi gesproken Katinka!
Ik kan mij hier ook helemaal in vinden. En het bevalt mij prima!


Door Gheri op 8 maart 2015

Raw food (en enig gekookt voedsel), voor jezelf, dat lukt vaak wel.
Maar, inderdaad, wat te doen in sociale situaties, op etentjes bij familie en vrienden en op het werk?
Zelf vind ik het makkelijker om zowel rauw als gekookt eten te eten, ik vind dat lekker, het bevalt mij goed, en als ik bij anderen thuis ben, of op het werk, dan is het socialer om mee te kunnen doen (als er geen alternatieven voorhanden zijn), en dat maakt het er wel eenvoudiger op. (Iemand die helemaal rauw eet, kan toch niet zomaar een gekookte maaltijd naar binnen werken?)
Mijn vraag is wel: Wat doe jij wanneer anderen hun maaltijden bereiden met dingen uit pakjes en blikjes, met allerlei kleur- geur- en ‘smeur’stoffen. Dan kan ik het echt niet eten, mijn verstand wil dit niet, en mijn lichaam protesteert ook.
Wat te doen in zo’n geval – zeker als ’t plots komt opzetten en je hebt niet iets anders bij je etc. etc.

Dit is een vraag voor Katinka en voor iedereen die dit leest!

Groet
van
Gheri




Door Angela op 16 augustus 2015

Beste Kathinka,

Waarom denk je dat de enzymen IN voedsel zouden helpen bij de vertering? Als dit het geval zou zijn, zouden de groenten dan al niet buiten je mond aan het verteren zijn? Daarnaast zijn er wel 100den verschillende soorten enzymen die een andere werking hebben. Denk je niet dat het veel logischer is dat die enzymen in ons voedsel voor het desbetreffende voedingsmiddel van nut is en dus niet voor onze vertering?

Enzymen bestaan uit eiwitten en zullen dus voor het grootste gedeelte, dan niet allemaal worden vernietigd tot aminozuren in onze maag/darmen.

Zou je hier een link kunnen plaatsen van een (BEWEZEN) onderzoek of iets dergelijks, waaruit blijkt dat enzymen in de voeding bijdragen aan de vertering? Ik ben wel benieuwd, kan ik weer wat leren.

MVG,

Angela


Door Katinka op 17 augustus 2015

Eens je een maaltijd eet, start er een hele reis en afbraak en conversie naar nutriënten die je lichaam kan gebruiken. Deze reis is het proces van de spijsvertering en enzymen spelen hierin een hele belangrijke rol. Er zijn heel veel verschillende enzymen en dit zijn de primaire die helpen met de afbraak van ons voedsel
Protease : om eiwitten af te breken / Amylase : om koolhydraten af te breken / Lipase : om vetten te verteren / Cellulase : om vezels af te breken / Maltase : om complexe suikers van granen om te vormen in glucose / Lactase : om de melk suiker (lactose) te verteren in melkproducten / Phytase : helpt met de algemene vertering / Sucrase : verteert de meeste suikers.
Voeding bevat enzymen die wij kunnen gebruiken. Een voorbeeld is mango dat veel amylase bevat. Ananas bevat bromelaine.
Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te vinden.
Ik zoek mijn studies steeds op PubMed. Je tikt je zoekwoord in en je vindt vele studies. Natuurlijk zal je merken dat de ene studie de andere tegenspreekt en de ene dokter een andere visie heeft dan de andere dokter.
Ik zoek dan bij mijn eigen lichaam het antwoord. Wat werkt, werkt.
“The Effect of Heat Processed Foods and Metabolized Vitamin D Milk on the Dentofacial Structures of Experimental Animals, Journal of Orthodontics and Oral Surgery, August, 1946, Vol. 32, No. 8, pp. 467-485.
2. “Nutrition and Physical Degeneration, W. A. Price, D.D.S., Price-Pottinger Nutrition Foundation Publisher, La Mesa, Ca., Eleventh Printing 1982.
3. Enzyme Starvation, E. Howell, The Journal of the American Association for Medico-Physical Research, Chicago, Ill. April 15, 1940.
4. The Influence of Food on the Blood Formula of Man,” P. Kouchakoff, M.D., First International Congress of Microbiology, Paris, 1930.
Hopelijk kan je hier wat mee.


Door Mispa op 28 augustus 2015

Ik kan me hier helemaal in vinden , ben er nu zelf een kleine maand mee bezig 🙂

Plaats een reactie Annuleren


*