Page content

Nori Lunch

’s Ochtends vroeg, voordat ik opsta, lig ik in bed al te bedenken wat ik die dag ga eten. Oermuesli als ontbijt of lunch, groene smoothie als ontbijt of lunch, soms kom ik er niet uit. Zoveel lekkere dingen om te eten dat de dag met mijn drie eetmomenten gewoon te kort is. Op de dagen dat ik werk probeer ik het zo makkelijk mogelijk te maken.

Wraps zijn ideaal om mee te nemen als lunch naar je werk, maar de wraps die je in de winkel koopt die eet ik niet (meer). In het verleden heb ik ze op andere manieren proberen te maken, onder andere met andere meelsoorten, maar ik vond de resultaten nogal tegenvallen en uiteindelijk heb ik andere oplossingen gevonden. Naast de amandelmeelpannenkoekjes en koolrolletjes met tonijn ga ik vandaag iets maken dat ik nog nooit eerder heb gegeten.

Ik ben geen fan van rauwe vis, dus het is nog nooit bij me opgekomen om sushi te eten. Nori, de zeewiervellen waar alles ingerold wordt heb ik dus ook nog nooit gehad. Maar goed, eigenlijk kun je er alles inrollen wat je zelf lekker vind natuurlijk.

Nori

Nori is het Japanse woord voor wier of alg en het is een zeewiersoort en ook nori kent weer verschillende soorten. Het is in grote hoeveelheden te vinden aan de Japanse kust, maar ook in Hawaii, de Verenigde Staten en zelfs in Europa hangt het aan de rotsen. Na het plukken wordt het in de zon gedroogd en vervolgens geroosterd en de kleur, die rood/paars is, verandert dan in de groene kleur die we kennen van de vellen die we bij de toko kopen. Nori heeft het hoogste eiwitgehalte van alle zeewieren en bevat bovendien veel jodium, caroteen, vitamine A, B, C1, calcium en ijzer.

Hollandse Lunch Sushi

Ingrediënten:

  •      1 norivel
  •      1 halve avocado
  •  handje spinazie
  •  stengel bleekselderij
  •  1 ei
  •  dessertlepel mayonaise
  •  snuf kerrie
  •  plakje cervelaatworst
  •  verse kruiden
  •  mosterdkers
  •  zout en peper naar smaak

Bereiding:

Smeer het norivel in met avocado, zo wordt het vel zacht en is het goed op te rollen. Snijd de bleekselderij in kleine stukjes. Was de spinazie. Prak het ei fijn samen met een dessertlepel mayonaise en voeg er verse kruiden naar smaak aan toe, ik gebruik altijd bieslook of een lente uitje als dat voor handen is. Snijd de cervelaatworst in reepjes. Ik had wat plakjes over van hapjes die ik voor een feestje had gemaakt, normaal gesproken eet ik geen cervelaat, vanwege de toevoegingen, maar het is lekker pittig bij de eiersalade.

Vervolgens alles mooi op het norivel leggen en oprollen maar.

Lekkere variatie

De laatste weken maak ik het zelf veel met radijs, koolrabi, rucola en pluksla omdat ik dat volop in mijn tuin heb staan. Maar het moge duidelijk zijn dat je eigenlijk alles erin kunt rollen wat je zelf lekker vind, ook een flinke hand alfalfa en tonijn of zalm is heerlijk.

 

Laura
Laura Thijssen kreeg het gezonde en creatieve koken met de paplepel ingegoten. Tijdens haar studie raakte ze het spoor even bijster, maar heeft altijd een grote rol gespeel in haar maaltijden. Een jarenlange zweftocht langs alle mogelijke leefstijlen, van paleo tot raw, bracht haar een enorme berg informatie en daaruit filterde ze een eigen leefstijl. Puur en simpel met een hoofdrol voor (seizoens)groenten.

Comment Section

7 reacties op “Nori Lunch


Door Sonja op 26 augustus 2013

Hoi Laura, Eindelijk weer een lekker receptje van je. Ik heb dit ook wel eens geprobeerd maar het was geen succes, ik denk dat ik het te snel wilde eten en dan is de nori erg taai. Ik ga het nog eens proberen en je tip om er avocado in te smeren lijkt me geweldig. Wacht je ook nog altijd even aleer je het eet zodat de nori iets zachter wordt? Lfs Sonja


Door Laura op 27 augustus 2013

He Sonja,
Ik maak dit eigenlijk nooit als ik thuis ben, maar altijd voor op het werk, dus dan gaan er nog de nodige uurtjes overheen voordat ik het opeet en dan is het wel soepel 🙂


Door Sonja op 27 augustus 2013

Thnx, ga het weer eens een kans geven 😉 xS


Door Ellen op 31 augustus 2013

Hoi Laura,

Jouw recept ziet er lekker uit, voor mij dan zonder vlees.

Zelf maak ik nori rolls met een recept van Karen Knowler, een Engelse rawfood coach. Ze heeft er een filmpje van op haar site.

Ik gebruik de zwarte vellen en maak er twee tegelijk.
De norivellen leg ik eerst op een sushimatje, (verkrijgbaar bij o.a Xenos) als de rol gevuld is, maak je de vel aan één kant vochtig zodat ‘ie beter dicht blijft.

2 norivellen
1 avocado
tomaatjes
wat uitjes
olijven
alfalfa
korander, rucola, of ander groen
ik maak het af met een blaadje romeinse babysla
Rollen maar.


Door Laura op 31 augustus 2013

Lekker Ellen!
Bij mij is het norivel gewoon een veredeld handvat 🙂 Iets om de groente erin mee vast te houden, dus geen mooie rolletjes hier 😉
Ik ga eens googlen op Karen Knowler.


Door Ellen op 31 augustus 2013

Nou mooie rolletjes, haha….. zelfs met een matje is het nog een hele kunst!

De site van Karen Knowler is: therawfoodcoach.com, als je naar recipes gaat krijg je ook de filmpjes erbij.
Haar nieuwsbrieven staan boordevol info en heerlijke recepten.


Door Sonja op 5 september 2013

Oh, ik ga ook kijken, heb nog steeds mijn Nori in de kast liggen en dat is toch zonde! thnx voor het delen liefs Sonja

Plaats een reactie


*