/* Nav Bar */ ul.navbar-nav a { color: #807069; font-weight: bold; }/* Home Headings and Links */ h1, h2, h3 { color: #ff7c80; }h1 a, h2 a, h3 a, h4 a, h5 a, h6 a { color: #ff7c80; }/* Hero Unit Customizations */ #headerhero .container #call2action h1 { font-family: "Roboto Slab",serif; font-weight: bold; color: #e64827; text-shadow: none; }#headerhero .container #call2action h2 { font-family: "Roboto Slab",serif; font-weight: bold; color: #807069; text-shadow: none; }#headerhero .container #call2action a.btn { background-color: #ff7c80; }/* Checkmark Replacement */ #bizzdetails .details .reasons ul li { background: transparent url("http://legallyraw.be/wp/../wp-content/upload_folders/legallyraw.be/2016/01/vinkje-koraal.png") no-repeat scroll left top; }/* Optin Form Home - Button Color */ .btn-danger { color: #fff; background-color: #ff7c80; border-color: #ff7c80; }/* Referenties - Link Color */ #references a.morelink { color: #ff7c80; }/* Optin Box Sidebar - Button Color */ #phxoptin.optinwidget101 .btn { background-color: #ff7c80; }/* Optin Box PostFooter - Headline & Button & Border Color */ #phxoptin.optinwidget104 .phxtextwrap .phxoptin-headline { color: #ff7c80; }#phxoptin.optinwidget104 .btn { background-color: #ff7c80; }#phxoptin.optinwidget104 { border: 4px dashed #ff7c80; }/* Button Color Gravity Forms */ .gform_button { color: #fff; background-color: #ff7c80; border-color: #ff7c80; }

Page content

Pro en prebiotica, het belang van goede bacteriën

Je hoort het steeds vaker, iedereen heeft het er wel over, probiotica. Ze beloven een goede gezondheid, niemand weet nog precies wat het is. Het zijn kleine bewoners in onze darmen, levende ‘goede’ bacteriën.

Wat is probiotica?

In het Grieks betekent pro bios, ‘voor het leven’. Goede bacteriën die een positief effect kunnen hebben op onze gezondheid en de werking van de darmen kan ondersteunen.

Wel is het van belang dat deze ‘goede’ bacteriën in grote aantallen worden ingenomen en ze ook aankomen in onze darm. Ze mogen niet door ons maagzuur en galzuur worden uitgeschakeld en moeten dus levend in onze darm aankomen. Ook moeten ze in staat zijn om zich te hechten aan ons darmslijmvlies.

In capsules vind je vaak een grote variatie van bacteriestammen met hierin een grote hoeveelheid lactobacillen en bifidobacteriën. Deze hebben een groot overlevingsvermogen zodat het maagzuur en onze spijsverteringsenzymen ze niet aan kunnen tasten. Tevens hechten (fimbriae) ze goed aan ons darmslijmvlies. Ik vind het nog steeds fascinerend. Een bacterie, zo klein dat je het niet kunt zien. Ze kunnen je ziek maken maar ook voor een goede gezondheid en een sterk immuunsysteem zorgen.

Bekendste darmbacteriën

De bekendste darmbacteriën zijn melkzuurbacteriën (lactobacillen en bifidobacteriën). Deze komen voor in zure melkproducten als karnemelk, kefir, yoghurt en zure groenten bijvoorbeeld zuurkool. Het liefste maak ik deze producten zelf omdat de producten die je in de winkel vindt vaak gepasteuriseerd zijn en dus het product ‘dood’ is. Lees hier hoe je zelf zuurkool kan maken >>> http://legallyraw.be/zo-maak-je-zelf-zuurkool/ .

Prebiotica, voeding voor ‘goede’ darmbacteriën

Pro- en prebiotica zijn beiden goed voor de darmen. Prebiotica is voeding voor de ‘goede’ bacteriën. Prebiotica is voeding die wij zelf niet kunnen verteren, maar onze ‘goede’ darmbacteriën wel. En… ‘slechte’ bacteriën die ons ziek maken en enkel op suikers leven kunnen hier niets mee. Ze vinden dit niet lekker en verdwijnen uit ons lichaam. De ‘goede’ darmbacteriën gebruiken de voor ons onverteerbare voeding als voedings- en energiebron. Deze complexe koolhydraten bestaan uit vezels en zijn bestanddelen van plantaardige voedingsmiddelen die onverteerd in de darm terechtkomen. Deze koolhydraten zijn in water oplosbaar en kunnen een groot gedeelte van de darm in beslag nemen waardoor de bacteriën zich goed kunnen vermenigvuldigen. Bij de vertering komt er energie vrij die niet alleen de ‘goede’ bacteriën voedt maar ook het darmslijmvlies. Zo kunnen ze hun taak het doorgeven van de voedingsstoffen aan het bloed en het tegenhouden van allergie veroorzakende stoffen goed uitvoeren.

Welke voeding bevat prebiotische werkzame koolhydraten?

Witlof, knoflook, aardpeer en prei bevatten o.a. de voor ons niet verteerbare stof inuline. Als de werking van de darmen is verstoord na bijvoorbeeld antibioticagebruik dan kunnen probiotische bacteriën in de vorm van een capsule met hierin lactobacillen en bifidobacteriën goede darmbacteriën helpen te vestigen. Samen met bovenstaande groenten versterken ze het immuunsysteem en zorgen ze dat ziekmakende bacteriën zich niet kunnen verspreiden in de darmen. Door het vormen van zuren maken ze het milieu in de darm onaangenaam voor ‘vijanden’. Hierbij gaat het vaak mis bij het gebruik van maagzuurremmers. Deze maken de darm basisch waardoor ook de ‘goede’ bacteriën hun werk niet meer goed kunnen uitvoeren. Zij leven het liefst in een zure omgeving.

Goede darmgezondheid begint in je mond

Bacteriën zitten overal op en in je lichaam. Een goede gezondheid begint dus eigenlijk al in je mond. Bij een slechte darmgezondheid kunnen ‘slechte’ bacteriën vanuit je mond zich uiteindelijk gaan nestelen in je darmen waardoor er ziektes kunnen ontstaan. Probiotica en een goede mondverzorging (gezond tandvlees) kan dit voorkomen.

8 voordelen om dagelijks pro- en prebiotica toe te voegen

  • gezond houden van het darmslijmvlies
  • versterking van het immuunsysteem
  • betere ontgifting
  • hulp bij verstopping
  • bescherming tegen allergieën
  • bescherming tegen ontstekingen in de darmen
  • ondersteuning bij lactose-intolerantie
  • bescherming tegen ziekmakende bacteriën in de darmen

Jouw beurt

Ik benieuwd welke groenten jij vaak eet.

Wil je gezonde recept ideeën? Download deze dan GRATIS via https://www.lebonbonfranc.com/gezonde-recepten/ .

Natalie Rocha
Natalie is orthomoleculair voedingsdeskundige met darmtherapie als specialisatie. Ze is Francofiel en heeft een passie voor koken en bakken. Zelf heeft ze door het verbeteren van haar darmgezondheid en het toepassen van cognitieve gedragstherapie en persoonlijk leiderschap ervaren hoe het is om van haar vage klachten af te komen. Sinds oktober 2016 is zij haar online programma 'Eet jezelf in 6 weken Energieker en Schoon' gestart (www.leefgezondacademie.nl) waarin ze op een natuurlijke manier deze klachten behandelt. Via haar website www.lebonbonfranc.com deelt zij graag haar kennis en recepten.

Comment Section

0 reacties op “Pro en prebiotica, het belang van goede bacteriën

Plaats een reactie


*