Page content

Raw Food en veelgemaakte fouten

Elke Raw Foodie maakt zijn of haar eigen fouten en dat is ook zoals het hoort. Van je fouten leer je vaak het meeste. Toch wil ik wel enkele tips meegeven, want vooral als je zit te wachten op resultaat, kan je best meteen goed aan de slag gaan en deze veelgemaakte fouten vermijden.

1. Wees niet obsessief met Raw Food

Veel Raw Foodies zijn extreem. Zelf ben ik een grote fan van on-perfect zijn. Mijn idee is dat wanneer je het 80% van de tijd voor 80% goed doet, het helemaal prima is.

Vroeger was ik een alles of niets persoon, vooral als het om gezond en slank eten ging. Maar daardoor kreeg ik teveel last van het jojo-effect. Nu heb ik een vaste en gezonde levensstijl die weliswaar niet altijd perfect loopt, maar er zit nu wel een regelmaat in.

Ik denk dat het veel gezonder is om maar 60% rauw te eten, dan depressief te worden terwijl je streeft en streeft naar 100% en deze nooit haalt en je een gevoel van falen hebt.

2. Hou je Raw Food recepten eenvoudig

Ik volgde enige tijd geleden een workshop over raw food. Ik vond de recepten heel lekker maar voor mij teveel gourmet stijl. Ik ben geen keukenprinses. Ik had zoiets van : die tijd steek ik er nooit in.

Voor mij is een eenvoudige smoothie of salade goed genoeg.

3. Focus op groen

Toen ik pas begon met raw food en experimenteerde met recepten at ik teveel :

  • Fruit
  • Noten
  • Gedroogd fruit

Deze 3 voedingswaren zijn gezond, maar TE kan TEveel zijn. Ik eet nog steeds 4 stukken fruit per dag, maar neem maar 1 portie gedroogd fruit extra. Ook noten of avocado beperk ik tot 1 portie per dag. De dag dat ik noten eet, eet ik geen avocado.

Maar … probeer voor jezelf de portiegrootte uit die jou op je perfecte gewicht houdt. Mijn smoothie bestaat nu steevast uit meer groenten dan fruit.

4. Teveel natuurlijk zoet

Ik ben een grote fan van natuurlijk zoet en verfoei alle kunstmatige zoetstoffen en geraffineerde suikers. Maar zoet blijft zoet en ook dit kan een valkuil voor je zijn. Wanneer je heel erg lijdt onder zoete trek, blijft dit bestaan, zelfs met natuurlijke zoetstoffen. Om deze vicieuze cirkel te breken, zijn groene smoothies een ideale manier. Je smaakpapillen verfijnen en wat je eerder lekker zoet vond, zal je mierzoet gaan vinden. Zo verminder je steeds je hoeveelheid zoet.

5. Verwacht geen onmiddellijke wonderen.

Dit vind ik moeilijk om neer te schrijven want ik vind dat Raw Food soms wel wonderen verricht. Maar toch moet ik eerlijk zijn : gezondheid is meer dan raw food. Het is niet het wortelsap dat je gezond gaat maken, noch de groene smoothie. Wat je werkelijk gezond gaat maken, is het regelmatig en gevarieerd eten van zoveel mogelijk pure voeding, inclusief het wortelsap en de groene smoothie. Je hebt een variëteit aan voeding nodig, je hebt beweging, frisse lucht en liefde nodig. Volg daarom nooit blindelings iemand die je goedbedoelde adviezen geeft, inclusief mezelf. Luister altijd naar je eigen lichaam. Naar die perfecte combinatie van adviezen die perfect is voor jou.

Zo vormen mijn man en ik een perfecte combo. Hij eet zware smoothies vol met pulp van allerlei noten, terwijl ik alleen de notenmelk neem. Hij heeft vooral veel fruit nodig terwijl ik meer nood heb aan groen. Als hij teveel groen neemt, moet hij te vaak naar het toilet, terwijl ik het juist nodig heb om een vlotte stoelgang te hebben.

Welke fout maak jij wel eens?

Katinka
Katinka Michiels is oprichter en eigenaar van www.legallyraw.be Haar passie voor gezondheid dateert al van heel wat jaartjes terug. Zij richtte het bedrijf Slank & Gezond op een tiental jaar geleden om vrouwen te begeleiden om zich beter te voelen in hun vel. Nu ze zelf 50+ is, heeft ze zich gespecialiseerd om vrouwen boven de 40 te begeleiden naar een gezonde levensstijl.

Comment Section

3 reacties op “Raw Food en veelgemaakte fouten


Door Elske op 15 april 2013

De fout van teveel vet eten herken ik wel inderdaad.. Om toch een soort ‘vol gevoel’ te hebben, eet ik dan nootjes of avocado, maar eigenlijk zou ik dan meer groente/fruit moeten eten. Best lastig, maar het komt vast 🙂


Door San! op 6 mei 2014

Ik heb wel n vraagje over het fruit eten, je ziet toch vaak dat er enorm veel fruit wordt gegeten, als ontbijt een watermeloen of shake van 10 bananen met
Nog 10 dadels.. Als lunch weer veel fruit ( en wat groen)
Toch is freelee ( 30 bananas a day) mega slank en gezond!
Moeilijk!


Door Katinka op 6 mei 2014

Dat klopt San! Freelee eet inderdaad echt zoveel fruit en dit is de basis van het 80/10/10 (80% koolhydraten, 10% eiwitten en 10% vetten) eetpatroon. Zelf eet ik ook (zoveel mogelijk) volgens dit principe. Groenten zijn mijn basis maar hiervan heb je niet voldoende calorieën binnen. Dit vul ik aan met fruit. Voor mezelf kan ik niet kiezen voor 30 bananen. Dat is teveel. Want al wil je geen calorieën gaan tellen, ze tellen wel door. Ik heb een zittend beroep. Freelee doet erg veel aan sport. Ik gebruik http://www.cronometer.com (= gratis) om mijn eetpatroon in te vullen en zo te zien of mijn verdeling goed zit.

Plaats een reactie


*