Page content

Raw Food voor sporters

Ik krijg vaak de vraag waarom ik vrouwen boven de 40+ aanspreek en of Raw Food dan niks is vor anderen. Natuurlijk wel. Goed eten is voor iedereen. Maar ik voel me eerder verbonden met vrouwen 40+ die het vaak wat moeilijker krijgen om goed op gewicht te blijven.

Raw Food is ook goed voor bijvoorbeeld sportmensen. Vaak komt bij hen de vraag op :

Hoe kom je aan je proteïne?

In dit artikel wil ik je alvast nog eens een antwoord hierop bezorgen. Voor alle sporters! Maar ook voor de dames 40+ want niks werkt zo inspirerend als een leuk fitness model op je ijskast – mannelijk of vrouwelijk. Deze Raw Food sportvrouwen en mannen bewijzen dat een Raw Food Vegan lifestyle hun geen windeieren legt.

Wie hang jij aan je ijskast?

http://naturesfitnessmodel.com/natural-bodies

De protein mythe

Proteine zijn de bouwstenen van je lichaam. Zonder stenen geen huis. De reclame en voedingsindustrie doet ons geloven dat we veel vlees/vis en zuivel nodig hebben om aan de nodige eiwitten te komen. Maar eens we volgroeid zijn, hebben we niet zoveel nodig als traditioneel gedacht wordt. Toch zijn vooral atleten bezig met het feit of ze voldoende eiwitten binnenkrijgen. Mijn ervaring leert me dat kwaliteit overweegt op kwantiteit, maar ook regelmaat is belangrijk.

Veel atleten consumeren tot 70% eiwitten in hun eetpatroon. Dit verzuurt het lichaam enorm. De ontstekingen waar vele atleten mee te maken krijgen, kunnen verklaard worden door intensieve trainingen maar ook door de verzuring van het lichaam. Een verzuurd lichaam veroudert sneller en is sneller moe. Eiwitten zijn vrij vaste voeding en vaste, dikke, droge voeding verdroogt ook je lichaam. Vergelijk dit met een eetpatroon met veel groenten (die vanzelf veel water bevatten), smoothies en sappen.

Het lichaam beschermt zichzelf tegen teveel zuren door de zuren te neutraliseren met de mineralen uit ons lichaam zoals bijv. calcium. Slecht nieuws voor onze botten, tanden en haren. Fruit en groenten bevatten veel mineralen en kunnen de nadelen van verzuring goed tegen gaan.

Zo krijg je voldoende eiwitten binnen met een Raw Food Vegan eetpatroon :

  • Bladgroenten bevatten relatief veel eiwit. Toch moet je veel hiervan eten om voldoende binnen te krijgen. Dit wordt eenvoudig met het drinken van groene smoothies.
  • Voeg zeegroenten toe aan je salades : kelp, wakame, nori, spirulina, chlorella
  • Hennepzaad bevat een prima dosis eiwitten. Natuurlijk bevatten alle noten en zaden ook vet. Om teveel inname van vet te vermijden, is het een goed idee om eiwitpoeder van hennepzaad aan te schaffen en dit toe te voegen aan je smoothies en (non)milkshakes. Hier vind je eiwitpoeder van hennepzaad
  • Voeg kiemen toe aan al je salades. De kiem is het kleine plantje dat nog heel veel moet groeien. Daarom bevat het zoveel eiwitten : alle stenen voor het bouwen van het huis (plant) moeten nog aangeleverd worden.
  • Eet quinoa. Quinoa past bij elke maaltijd. Je kan je rijst, pasta of aardappelen vervangen door quinoa.

In de natuur

De sterkste dieren ter wereld eten voornamelijk groen. Denk maar aan gorilla’s, olifanten, paarden, herten, …

De dieren die vleeseters zijn zoals de leeuw zullen altijd eerst de maag en ingewanden van hun prooi opeten omdat deze veel van het (reeds verteerde) groen bevatten die ook zij broodnodig hebben.

Typisch is ook dat de groen etende dieren meerdere keren per dag eten. Vleeseters vallen in slaap na hun volle maaltijd en eten pas dagen, soms weken niks tot aan de volgende prooi.

(bron : een leven lang fit)

Leuke uitspraak

Ik hoorde ooit van iemand : zet een kind in een box tesamen met een wortel en een konijn. Als het kind het konijn opeet en speelt met de wortel, krijg jij mijn auto. Ik denk dat ie zei dat de uitspraak van Steve Jobs kwam, maar dat herinner ik me niet meer.

Vertel me zeker wie aan jouw ijskast mag hangen!

 

Katinka
Katinka Michiels is oprichter en eigenaar van www.legallyraw.be Haar passie voor gezondheid dateert al van heel wat jaartjes terug. Zij richtte het bedrijf Slank & Gezond op een tiental jaar geleden om vrouwen te begeleiden om zich beter te voelen in hun vel. Nu ze zelf 50+ is, heeft ze zich gespecialiseerd om vrouwen boven de 40 te begeleiden naar een gezonde levensstijl.

Comment Section

4 reacties op “Raw Food voor sporters


Door Ellen op 18 juli 2013

Hoi Katinka, Bedankt voor al jouw artikeltjes, met name de recente, Hoeveel moet je eten als Rawfoodie, Hoe candida bestrijden en Raw Food voor sporters. Ik denk wel dingen te weten, maar nu vallen pas echt de kwartjes. Veel sla ik op in mij document: Katinka info.

Ook alle andere blogschrijvers wil ik bedanken, alle kennis is welkom.

Gezonde, inzichtkrijgende groetjes van Ellen


Door Marielle op 19 juli 2013

Hoi Katinka,
Lang geleden dat ik heb gereageerd maar hier gaan we dan.
Men jongste zoon probeerd al een hele tijd mee te doen met “het gezonde leven” maar voor een tiener, 15jaar, blijft het toch moeilijk om niet mee te lopen met de massa (vooral schoolvrienden die regelmatig een snack gaan eten)
Tot we vorige week naar de huidspecialist gingen omdat hij al een hele tijd zware acné heeft.
Het advies van de huidarts was om eerst op z’n eten te letten. Daar we al zoveel mogelijk suiker, lactose en gluten hadden geschrapt ging zij over tot drastische maatregelen: een volledig glutenvrij dieet.
Daar hij vanaf de geboorte een huilbaby is geweest die altijd, en nog, last had van z’n maag en darmen heeft hij vermoedelijk gluten-allergie.
Dus nu helemaal geen gluten meer (en dat zit letterlijk OVERAL in)
Na 1week is het resultaat al goed zichtbaar, ben is benieuwd tegen dat we op controle moeten……
Maar, AUB al wie lekkere glutenvrije recepten heeft voor snacks, koekjes en meer lekkernijen: laat maar komen!!!!!
M


Door Katinka op 19 juli 2013

Hoi Marielle,
Je hebt absoluut gelijk. Gluten zit bijna overal in. Zelfs in plaatsen waarbij je nooit zou denken dat ze het in stoppen zoals kippegehakt. Al mijn gerechtjes zijn glutenvrij want ook ik eet nooit (of misschien heeeeeeel zelden) gluten. NIet omdat ik intolerant ben, maar omdat ik geloof dat het gewoon veel beter is voor ons lichaam.


Door Marielle op 19 juli 2013

O ja, misschien nog even dit.
Mijn zoon lust helemaal geen koko’s.
Als ik het ergens in vermeng eet hij het niet (ook al weet hij niet dat er koko’s in zit).
🙁

Plaats een reactie Annuleren


*