Page content

Salade met rode kool met paksoi en koriander

Meer energie door het eten van groenten?

Een goede verhouding tussen de positieve en negatieve bacteriën in ons lichaam zorgt voor een goede (darm)gezondheid. Steeds meer studies laten ons zien dat er een overeenkomst is met overgewicht en het ontbreken van de juiste bacteriën.

Vezels en darmbacteriën

Vezels beïnvloeden de bacteriën in onze darmen.  Bij vezels denken we al snel aan granen maar de vezels in groenten bestaan uit cellulose en voeden een ander soort bacteriën dan de bacteriën die granen afbreken.

Invloed van darmbacteriën

Bacteriën die in onze darm voorkomen beïnvloeden onze emoties en gedrag. Zo kunnen ze gevoelens van vreugde en van depressiviteit opwekken. Zo vormen ze o.a. de stof gamma-aminoboterzuur (GABA). Gaba is een belangrijke neurotransmitter (hormoonstof) die ontstekingen in ons lichaam remt. Als je dus alleen maar zetmeelrijke maaltijden zoals brood, pasta’s en aardappels eet en veel suikers in je dagelijkse maaltijden verwerkt dan worden er dus andere bacteriën gevoed. Bacteriën die suikers afbreken en die ons uitputten en geen GABA voor ons aanmaken.

Het eten van plantaardig voedsel dat verwerkt kan zijn in soepen, salades, groentesappen, smoothies, muffins, gezond gebak en quiche, hebben invloed op ons zenuwstelsel en zorgen ervoor dat je meer energie krijgt en dat je minder last hebt van depressies en pijnen.

Energie door juiste voeding

Lees hieronder verder hoe je nog meer energie krijgt door het eten van de juiste voeding

http://legallyraw.be/juiste-voeding-goede-leverontgifting/ .

Recept voor Salade van rode kool met paksoi en koriander

Extra groenten aan je dagelijkse menu toevoegen hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Zo maakte ik deze salade van rode kool met paksoi en koriander.

Dit heb je nodig voor 1 persoon:

  • ¼ rode kool, harde kern verwijderd en fijn gesneden in dunne reepjes
  • 1 blad van een paksoi, fijn gesneden
  • 2 el rozijnen
  • handvol peterselie en koriander
  • sap van 1/3 citroen
  • scheut druivenpitolie
  • handje pecannoten, even geroosterd in pan zonder olie

Zo maak je het:

  • Verwijder de harde kern van de rode kool en snijd deze heel fijn in dunne reepjes.
  • Leg ze in een kom.
  • Doe de fijngesneden paksoi erbij en leg de rozijnen er op.
  • Strooi de peterselie en koriander er over en giet het sap van de citroen over de salade.
  • Giet de scheut druivenpitolie over de salade en strooi de pecannoten er over.

Jouw beurt

En nu jij? Ik ben benieuwd hoeveel groenten jij per dag eet?

Wil je meer inspiratie voor gezonde recepten download dan hier GRATIS recepten https://www.lebonbonfranc.com/gezonde-recepten/ .

Natalie Rocha
Natalie is orthomoleculair voedingsdeskundige met darmtherapie als specialisatie. Ze is Francofiel en heeft een passie voor koken en bakken. Zelf heeft ze door het verbeteren van haar darmgezondheid en het toepassen van cognitieve gedragstherapie en persoonlijk leiderschap ervaren hoe het is om van haar vage klachten af te komen. Sinds oktober 2016 is zij haar online programma 'Eet jezelf in 6 weken Energieker en Schoon' gestart (www.leefgezondacademie.nl) waarin ze op een natuurlijke manier deze klachten behandelt. Via haar website www.lebonbonfranc.com deelt zij graag haar kennis en recepten.

Comment Section

0 reacties op “Salade met rode kool met paksoi en koriander

Plaats een reactie


*