Page content

Salade

Als men mij vraagt wat ik eet als ik vertel ik geen brood meer eet (lees ook: brood, zit daar wat in?) vertel ik dat ik veel salades eet. Als standaard reactie krijg ik dan vaak te horen dat ze elke dag sla eten niet vol zouden kunnen houden!

Maar ik vertel dan dat rauwe salades niet altijd sla bevat maar dat ik ook komkommer, tomaten, paprika als basis gebruik. Ik heb voor mezelf een lijstje gemaakt met slalade mogelijkheden waaruit ik dan vervolgens een keuze maak om te combineren.

De basis

De basis is een rauwkostproduct zoals ik die net al noemde (er zijn er nog veel meer!) daaraan toe voeg ik soms iets van fruit of gedroogde vruchten, combineer dit met een eiwit product en voeg hieraan nog rauwe noten en zaden. Afgetopt met een dressing heb ik heel snel een salade zonder sla!

rauwe basis

eiwitproduct

noten en zaden

fruit en bessen

-avocado-komkommer-tomaten (vers en/of gedroogde)-selderij-paprika-wortel

-kool

-witlof

 

-bonen-ei-vis (tonijn,zalm,forel, garnalen, makreel)-kaas (zachte geitenkaas, feta, mozzerella,)-pompoenzaden-zonnebloempitten-wal/pecannoten-cashewnoten-macadamia’s-gemengde noten

-amandelen

-appel-peer-mandarijn-mango-ananas-gojibessen

-rozijnen

Dressing

honing, mosterd, citroensap, azijn, yoghurt, peper, zout

Tip: sommige van mijn ideeën als gezonde ontbijt of tussendoortje uit boeken met recepten voor amuses zoals een amuse die ik eens voor de kerst maakte: blaadje witlof met hierop selleriesalade met appel en makreel, dat vond ik zo’n lekkere combi dat ik het nog vaak gebruik voor lunch.

Nog een paar van mijn favoriete salades:

  • avocado, kerstomaatjes, mango, cashewnoten en citroensap
  • komkommer, peer, zachte geitenkaas en pecannoten en gojibessen en een beetje citroen
  • en heel simpel: selderij met cashewnoten en een yoghurt/citroen dressing

Dit is mijn lijstje tot nu toe, af en toe komt er iets bij op de lijstjes, Ook jullie hebben ongetwijfeld nog wel aanvullingen, of lekkere combinaties 😉

Laat maar horen!

 

 

 

Sonja
Sonja Jacobi is zich altijd al bewust van gezonde voeding voor haarzelf en haar gezin. Dat diëten niet werken heeft ze proefondervindelijk vastgesteld en heeft daarom enkele jaren geleden het belang van detoxen ontdekt. Ze deelt al haar opgedane kennis graag met anderen en is, met veel plezier en passie, al bijna vanaf het begin gastblogger voor Legally Raw. Na het ontdekken van het belang van detoxen is ze zich verder gaan specialiseren tot detox-coach en natuurvoeding-adviseur. Ze heeft haar woning in Nederland verruild voor een appartement in de wereldstad Parijs wat ook weer een nieuwe uitdaging geeft ook op detox gebied. Haar gezonde levenstijl deelt ze op haar facebooksite Craving4Nutriënts en ze nodigt je van harte uit om hier eens te komen snuffelen. https://www.facebook.com/Craving4Nutrients/ Wil je nog meer weten over Sonja? lees dan Katinka’s interview met Sonja hier http://legallyraw.be/gastblogger-sonja-jacobi/

Comment Section

11 reacties op “Salade


Door Tine op 8 april 2013

leuk artikel sonja. persoonlijk ben ik dol op de smaak van witloof gecombineerd met appel. maar eet eigenlijk alle groenten even graag. ik heb maar één probleem : na het verorberen van 1 liter soep of een reuzenschotel rauwkost heb ik na een uur, anderhalf uur, weer honger. zou dus iets moeten vinden dat je maag voor langere tijd vult. iemand tips?


Door Sonja op 8 april 2013

Als je snel weer een hongergevoel hebt moet je eiwitten en gezonde vetten toevoegen, deze blijven langer in je maag omdat ze een langere vertering nodig hebben. Ik voeg of hennepzaad, chiazaden toe, noten kan ook of avocado en natuurlijk ook mogelijk: dierlijke eiwitten als je een vleeseter bent. Maar misschien zijn er meer mensen met tips?



Door Tine op 8 april 2013

ps: eet heel graag selder, maar dat is zo’n draderige bedoening. blijft in mijn keel steken en ik krijg het niet doorgeslit. hoe lossen jullie dit op?


Door Sonja op 8 april 2013

Tip: (eigenlijk van Katinka) als je een sapcentrifuge hebt: eerst de selder sappen of wat ik ook vaak doe, even door een grove zeef halen tenminste als je het in de soep wilt. Voor een salade: gebruikt ik vaak de bovenkant van de stronken voor de salade en de onderkant voor de soep. Succes!


Door Tine op 8 april 2013

bedankt voor de tips sonja. eet eigenlijk al veel van die dngen die in dat artikel vermeld staan als ik vb groentn in de wok gooi, maar in sla doe ik ze niet. zal dat eens proberen. in soep gooi ik dikwijls linzen. maar niet te veel, want zoonlief mag het niet proeven …..
de tip van de selder zal ik ook eens uittesten. haat die draden als je het vb rauw wil eten. heb er al een paar keer eentje in mijn keel gehad en dat was echt niet om te lachen!



Door Baukje op 9 april 2013

Hallo!
Ik heb een tip wat betreft selderij schoonmaken. Hiermee blijft er geen enkel draadjes zitten. Bekijk deze tutorial maar: http://www.youtube.com/watch?v=ALSsP4cLMmM
ZO wordt het heel gemakkelijk om vaker selderij te eten 🙂


Door Sonja op 12 april 2013

Bedankt Baukje, ik heb het filmpje gezien en het is inderdaad een slimme manier om van de draden af te zijn TOP!


Door Lies op 7 juli 2013

Hoi Sonja,

Mijn man eet nu tegenwoordig ook vaker een salade maar hij lust geen noten en of zaden. En voor een eiwitproduct lust hij alleen een ei maar ja om dat nu iedere dag in zn salade te doen is ook nogal wat. Weet jij een truckje om het toe te voegen zonder dat hij et merkt……???


Door Sonja op 7 juli 2013

Hallo Lies, Mannen zijn vaak liefhebbers van dierlijke eiwitten dus in plaats van noten en zaden kun je ook vis toevoegen of kipfilet. Bonen zijn ook een goede eiwitbron en het liefst gebruik ik dan linzen of kidneybonen. Nog beter is om zaden of gedroogde linzen of bonen te kiemen, erg smakelijk en zeer aan te bevelen 😀
Wat je ook kunt doen om toch noten/zaden toe te voegen, dit verwerken in een dressing zie ook http://legallyraw.be/rucolapesto-met-pecannoten/#more-3232
of http://legallyraw.be/raw-food-sausjes/#more-2715 Daarvoor heb je een klein blendertje of koffiemolentje nodig om dit te maken. Succes! Mijn methode is om noten aan de “man” te brengen is te vertellen b.v dat er in pompoenzaden veel zink zit wat een goed mineraal is voor de werking van de prostaat 😉

Plaats een reactie Annuleren


*