Page content

Sappen versus smoothies

Tijdens het volgen van het detoxprogramma van Katinka maak ik gebruik van mijn tijd om recepten te snuffelen en me te verdiepen in de materie. Zo vraag ik me dus af of in plaats van al de smoothies er ook niet groente sappen in het programma gedaan kunnen worden. Recepten voor groente sappen en smoothies zijn overal op het internet met filmpjes en al. Deze drankjes worden meer en meer “gewoon” in het dagelijkse leven en horen bij gezond eten en ontgiften. Ze zijn super gezond voor je, herstellen op een gemakkelijke manier je elektrolyten balans, maar is de ene nu beter dan de andere? Ik heb wat dingen voor mezelf op een rijtje gezet  en dit wil ik met jullie delen, dan mag je zelf kiezen wat jou voorkeur heeft.

Smoothies

Allereerst de Smoothie (omdat die net iets bekender is dan de green juice). Je hebt hier voor nodig: een Blender, je favoriete fruit en bladgroenten, 1 cup water of ijsblokjes.

voordelen

nadelen

1. Het materiaal wat je nodig hebt is redelijk goedkoop: de blender   of je kunt zelfs een smoothie maken met een staafmixer1. Smoothies zijn iets meer werk voor het lichaam om te verteren en   de voedingsstoffen op te nemen
2. Smoothies zijn vullender dan sappen omdat de plantenvezels nog in   de drank zitten, die nog redelijk goed te verteren zijn. Je stoelgang zal er   zeker van verbeteren. De vezels helpen namelijk je darmwand schoon te   schrapen.2. In de blender en dus in de smoothie kun je minder groenten   verwerken dan in een sap en een smoothie is dus minder rijk aan voedingsstoffen,   maar nog altijd meer dan alleen een appeltje eten.
3. Aan smoothies kun je allerlei superfoods toevoegen zoals   gojibessen, hennepzaad, gezonde vetten, chiazaad tarwegras poeder3. Als je een kwalitatief goede blender gebruikt zal je smoothie een   zachte structuur krijgen maar een goede blender is qua prijs net zo duur als   een goede juicer (sapcentrifuge)

En dan nu het Groente sap (green juice)

Hier heb je voor nodig: een (slow)juicer of sapcentrifuge, je favoriete fruit en groenten.

voordelen

nadelen

  1. Sappen is geweldig omdat al het vocht met daarin de voedingstoffen   uit de plant worden gehaald gescheiden van de plantenvezels, je hoeft het   fruit en groente alleen in kleinere stukken te maken maar niet te schillen   (behalve citrusfruit) of ontpitten (behalve mango en steenvruchten)
1. Juichers kunnen erg duur zijn vooral slow juichers, ze moeten ook   direct en grondig schoongemaakt worden om roestvorming te verhinderen. Je   hebt ook meer onderdelen om af te wassen.
2. Je lichaam is beter en sneller in staat om de voedingsstoffen uit   groene sap op te nemen, zonder de vezels te moeten verteren.2. Je moet een grote voorraad aan verse en organische groenten hebben   en dat maakt het maken van zo’n dagelijks sapje kostbaar.
3. Je kunt in verhouding heel veel groenten in een glas groentensap   kwijt waarbij op een simpele en makkelijke manier een heerlijke gezonde drank   kunt maken boordevol voedingsstoffen3. Alhoewel sappen vol zitten met voedingsstoffen en vitaminen kunnen   ze erg verzadigend zijn omdat ze snel opgenomen worden door het lichaam. (is   dit eigenlijk wel een nadeel?)
4. Van de groentenpulp kun je ook nog crackers maken of dit toevoegen   aan je salade (lees ook rawfood snelle wintersalade van Laura)4. In de sapcentifuges kun je ook niet al het fruit doen, bananen   zijn b.v minder geschikt. Dit geldt niet voor de slowjuicer

Tot slot wil ik vermelden dat hoewel de drankjes steeds populairder zijn, degene die je kant en klaar kunt kopen in de winkel een hoog glycaemische waarde hebben omdat ze vaak alleen fruit bevatten zonder  of met weinig vezels. Deze kunnen hierdoor zorgen voor bloedsuiker schommelingen ook omdat ze, om houdbaar te blijven, bewerkt zijn.

Conclusie

Mijn conclusie is dat of je nu de voorkeur hebt voor een smoothie of een green juice je eigenlijk supergoed bezig bent en je niet fout kunt kiezen. Ik heb ontdekt hoewel ik een sapje op zijn tijd erg lekker vind mijn voorkeur toch bij de smoothie ligt. Maar ik weet: niets is veranderlijk dan de mens 😉 Ik heb geen slowjuicher maar een sapcentrifuge en het nadeel hiervan is dat niet al het vocht uit de groenten gehaald wordt (je pulp is nog steeds een beetje vochtig) Als je niet vaak of graag sap drinkt dan is de aanschaf van een slowjuicher erg kostbaar maar ik vraag me af dat als ik een slowjuicher zou hebben ik niet automatisch meer sappen zou drinken, een beetje de kip en het ei verhaal. Mijn wens is toch nog ooit een slowjuicer te bezitten (en een grotere keuken 😉 Een ding is zeker of je nu blend of sapt: je lichaam zal je ongelooflijk dankbaar zijn!

Wat doe jij het liefste? Blenden of sappen?

 

 

Sonja
Sonja Jacobi is zich altijd al bewust van gezonde voeding voor haarzelf en haar gezin. Dat diëten niet werken heeft ze proefondervindelijk vastgesteld en heeft daarom enkele jaren geleden het belang van detoxen ontdekt. Ze deelt al haar opgedane kennis graag met anderen en is, met veel plezier en passie, al bijna vanaf het begin gastblogger voor Legally Raw. Na het ontdekken van het belang van detoxen is ze zich verder gaan specialiseren tot detox-coach en natuurvoeding-adviseur. Ze heeft haar woning in Nederland verruild voor een appartement in de wereldstad Parijs wat ook weer een nieuwe uitdaging geeft ook op detox gebied. Haar gezonde levenstijl deelt ze op haar facebooksite Craving4Nutriënts en ze nodigt je van harte uit om hier eens te komen snuffelen. https://www.facebook.com/Craving4Nutrients/ Wil je nog meer weten over Sonja? lees dan Katinka’s interview met Sonja hier http://legallyraw.be/gastblogger-sonja-jacobi/

Comment Section

4 reacties op “Sappen versus smoothies


Door Petra op 29 juni 2013

Hallo Katinka, ik “juice” en ik “blend”, en mix dit dan.
Vandaag een sap gemaakt van rode biet, wortel en gember.
Dan (apart) geblend: tomaat, appel, komkommer, bleekselderij, rode paprika, basilicum, stukje witte kool(geeft een lekker krokant accent!) en lime sap….Dit alles samen blenden en dan het sap erbij en genieten maar….TOP!


Door Katinka op 30 juni 2013

Superleuk recept! Het mixen en juicen tesamen vind ik zeker gaaf.


Door Sonja op 11 juli 2013

Das natuurlijk helemaal tof: je hoeft niet of het een of het ander, jij doet gewoon het beste van allebei 😀 klinkt supergezond en lekker Petra!


Door Odette op 30 april 2016

Sinds vorig jaar heb ik een slowjuicer en mijn favo is sinaasappel,wortel ,bleekselderij,rode biet en gember,soms nog een appel erbij,heerlijk!!

Plaats een reactie Annuleren


*