Page content

Suiker

Als ik in de verleiding kom om iets te eten wat ik eigenlijk nooit doe, dan ga ik het voor mezelf een cijfer geven.

Cijfersysteem voor suiker

Alles boven een acht dat neem ik en dan geniet ik er ook mega van. Alles onder een acht, neem ik niet. Op deze manier heb ik er geen moeite mee om dingen af te slaan. En ook niet om sommige producten wel te eten. Ondanks dat ik bij producten boven een acht toch wel last kan krijgen van hoofdpijn of een vermoeid gevoel. Vaak zijn het producten met suiker. Want bijna overal zit suiker in. Daarom maak ik veel zelf. En dan hoef ik mijn cijfersysteem niet eens te gebruiken.

Lichaam moet hard werken

Van suiker wordt je lichaam niet blij. Je bloedsuikerspiegel schiet omhoog en je lichaam moet er alles aan doen om dit weer in balans te krijgen. Dit is niet fijn voor je lichaam. Als je veel suiker binnen krijgt is dit heel slecht voor je lichaam. En veel mensen beginnen de dag al met suiker. Op brood, of in de koffie of thee. Tussendoortjes zitten ook bomvol suiker. Je krijgt vaak toch meer binnen dan je denkt. Dit komt ook omdat je vaak niet eens weet dat het in bepaalde producten zit. Zo bevat vleeswaren suiker, ooit over nagedacht? Of tomatenketchup. En zo zijn er heel veel producten waar suiker in zit waar je het niet verwacht.

Veel aandacht voor suiker in producten

Er is de laatste jaren veel aandacht voor. Wat geweldig is. Zo kwam er in de publiciteit dat producten die speciaal voor kinderen zijn gemaakt, zoals koeken, veel meer suiker bevatten dan diezelfde producten voor “volwassenen”. Dit is natuurlijk absurd. Ik heb jaren geleden met mijn dochter een bord gemaakt waar we allerlei drankjes hadden opgeplakt. Met daarnaast het aantal suiker klontjes. We schrokken ons kapot. Je weet dat er suiker in zit, maar zoveel. Ik was laatst op het consultatie bureau waar er een poster hing van het bord dat wij hadden gemaakt. Heel goed natuurlijk, want als je het ziet word je je er bewust van. Wist jij bijvoorbeeld dat er in een flesje aa 12,5 suikerklontjes zitten. Ongelooflijk hè!

Afkicken van suiker

Suiker is verslavend voor je lichaam. Je lichaam maakt dopamine aan als je suiker eet. Het zorgt ervoor dat je beloningscentrum wordt geactiveerd. En beloning is een fijn gevoel. Maar dit gevoel verdwijnt en dat wil je natuurlijk niet. Het zorgt er dus onbewust voor dat je meer wilt. Dus gaat je lichaam weer naar suiker vragen. Dit wordt uiteindelijke een cirkel. Het is daarom ook heel lastig om af te kicken van suiker. De eerste week is trouwens het meest naar, daarna word het beter 🙂

Wist je dat…

Wat ik ook niet wist maar wat mijn leraar mij wist te vertellen is dat er ook adrenaline word aangemaakt tijdens teveel suiker inname. En adrenaline is het stresshormoon.

Hoe kun je nou minderen, hier wat tips

– ga meer zelf maken, je weet dan wat er in zit. En dat is geen suiker. Het neemt zeker wat meer tijd in beslag maar misschien kun je het samen doen. Met een vriend of vriendin die van bakken houdt. Of met je kinderen. Dan zal je zien, eten ze ook veel meer. Als je iets zelf hebt gemaakt is het veel leuker en lekkerder om te eten.

– ga voor pure ingrediënten. Geen pakjes en zakjes. Je hebt in de natuurwinkel ook pakjes en zakjes. Maar dit wil niet zeggen dat het geen suiker bevat. En biologische suiker is nog steeds suiker.

– lees goed de verpakkingen. Je eet iets omdat je het lekker vindt. Je geniet er op dat moment van maar na afloop heb je vaak spijt. Lees eerst de verpakking. Als je weet wat je eet heb je er vaak veel minder trek in. Er staan ingrediënten op die je niet eens uit kunt spreken en die wil je natuurlijk niet in je lijf hebben.

Het is ook zo dat er veel schuilnamen zijn voor suiker. Teveel om hier op te noemen. Even googlen dus.

– maak een lijstje voordat je naar de winkel gaat. En behoed jezelf van aankopen die er niet opstaan.

– je hoeft natuurlijk niet helemaal zonder suiker door het leven te gaan. Daarom geef ik eten een acht of hoger. Heeft je lieve oma een heerlijke appeltaart gemaakt met suiker, dan zeg ik gewoon doen. Ze heeft hier veel liefde ingestopt en dat telt ook. Geniet ervan.

– vervang producten. Voor frisdrank, ga meer water drinken en thee zonder suiker. Het is even wennen, maar veel beter. Gebruik volkoren producten. Maak zelf een smoothie in plaats van een kant en klaar pak. Maak zelf repen voor onderweg.

Zuinig op je lichaam

Het gaat vooral om minder suiker. En om er bewust mee bezig te zijn. Weet wat je eet. Die heb je zeker vaker gehoord maar is wel zo fijn. Je hebt maar een lichaam dus ben er een beetje zuinig op.

Jouw beurt

Hoe begin jij met minder suiker eten?

Nikki Van Wijk
Nikki van Wijk heeft een passie voor een gezonde levensstijl. Zij is altijd opzoek naar de laatste gezondheidstrends om te kunnen delen met haar omgeving. Als eigenaresse van gezondheidscentrum Zentive - waar de hoge darmspoelingen en voeding centraal staan - weet zij dit perfect te combineren. Met haar dochter (6) vormt zij een creatief duo, die zich uit in de leukste, lekkere en gezonde gerechten.

Comment Section

0 reacties op “Suiker

Plaats een reactie


*