Page content

Suiker

Mijn grote valkuil : suiker. De weg naar gezonde levensstijl loopt waarschijnlijk niet altijd van een leien dakje (bij mij toch niet) en ik veronderstel dat jullie het soms ook wel eens moeilijk hebben om op het rechte pad te blijven? Wat zijn jullie valkuilen?

Voor mij is dat suiker

Echt waar, ik heb het soms zo lastig om taartjes, koekjes of chips te laten staan en te kiezen voor gezonde alternatieven en af en toe (laat ons zeggen op zondag) laat ik me volledig gaan en achteraf ben ik dan zo kwaad op mezelf. Mijn probleem is dat ik het meestal niet bij één koekje kan laten, ik eet dan tot de pak op is. Eigenlijk ben ik heel gevoelig voor suiker. Suiker is voor mij zoals een drug voor een junkie! Ik lijk dan echt een suikerjunkie! Ik denk dan alleen maar aan cupcakes, brownies, snoep, chocolade en koekjes. Dan doorzoek ik al mijn kasten voor ongezonde snacks. Gelukkig hebben we die (meestal) niet meer in huis. Ik kan die drang soms stillen door wat appel met kaneel op te warmen en af te werken met een granola zodat je toch iets zoets binnen hebt, maar dan is het wel verantwoord zoet. Zo’n dagen zijn dan echt een kwelling. Het gekke is dat het mij vooral op zondag overkomt (waarschijnlijk is dit gewoon pyschologisch). Meestal is dat de maandag dan gewoon weer over en neem ik mijn gezonde levensstijl weer op. Dat is voor mij echt bewijs dat suiker verslavend werkt en dat ik er ver van uit de buurt moet blijven.

Suikerverslaving

Ik durf wedden dat ik zeker niet de enige ben die hiermee zit. Je zou versteld staan hoeveel mensen er worstelen met een suikerverslaving. Suiker is een visuele cirkel. Je eet suiker, je bloedsuikerspiegel gaat keihard omhoog, je krijgt veel energie en je voelt je goed. Je pancreas geeft een insulinestoot en de glucose gaat zeer snel naar de cellen. Je bloedsuikerspiegel crasht opnieuw naar beneden. Je voelt je slap en prikkelbaar en je hebt de neiging om opnieuw naar snelle suikers te grijpen.

Zo gaat het dus ook bij mij. Als ik één taartje, koekje of chipje eet dan blijft het nooit bij eentje. Ik wil altijd meer en kan me soms echt ziek en misselijk eten … Een verschrikkelijk gevoel!! En toch … lukt het me nog altijd niet om dit te vermijden.

Een zwak moment

Ik ben nu al een dik jaar bezig met gezond eten en gezonde voeding en eigenlijk vind ik van mezelf dat ik behoorlijk gezond eet en dat de ‘lifestyle’ waar ik het altijd over heb er heel goed in zit, maar dat betekent niet dat ik nooit meer een zwak moment heb. Tijdens de week eet ik heel gezond en niets van suiker. Ik kies altijd voor gezonde tussendoortjes zoals fruit of noten. Het enige moment dat ik het soms moeilijk heb om suiker te laten, is voor de televisie (en op zondag!!). Ik denk dat het een oude gewoonte is, want vroeger at ik altijd snoepjes, chocotoff’s, chocolade met amandelen, paaseitjes of chips voor televisie. Op de duur was ik elke avond voor tv aan het snoepen. Als ik zo’n moeilijk moment heb dan grijp ik nu naar een klein stukje pure chocolade met 70% cacao of een stuk fruit. Maar dan komt het weekend en dat is echt het allermoeilijkste voor mij om clean en healthy te blijven eten. Herkennen jullie dat ook? Op zaterdag lukt het meestal nog wel om clean te eten, maar op zondag is het echt een ramp! Eén ding heb ik wel al kunnen aanpassen. Vroeger zag mijn zondagsontbijt er heel zoet uit. Ik at pistolets met choco en ontbijtkoeken zoals chocoladebroodjes en croissants, maar na mijn ontbijt bleef ik de hele dag trek hebben in zoet. Voor mezelf heb ik dan beslist om de lijn door te trekken en de gezonde ontbijtjes die ik tijdens te week eet, ook gewoon op zondag te blijven eten. Het helpt wel hoor. Je zit meer verzadigd en je hebt toch iets minder trek in zoet. Soms maak ik eens suikervrije banaanpannenkoeken want ik vind dat het ontbijt op zondag toch iets meer mag zijn J !! Enkel een kom fruit op zondag vind ik maar saai, dus probeer ik toch creatief te zijn. Ik maak dan bijvoorbeeld mijn eigen granola waardoor je toch dat tikkeltje extra hebt.

De korte pijn

Aangezien dit mijn valkuil is ga volgende keer wat tips posten om hiermee te leren om gaan. Voor mij is het ook nog altijd een leerschool want ik ben zeker nog niet volledig van mijn suikerverslaving af. Eén regel kan ik wel al verklappen. Kies voor de korte pijn en smijt alle ongezonde tussendoortjes in de vuilbak. Zo heb ik het ook gedaan en geloof me het was best lastig om voor de tv niet meer te kunnen snoepen!! Nu heb ik nog één grote uitdaging en dat is om ook gezond te eten in het weekend J !!

Vertel eens … wat zijn jullie valkuilen en hoe ga je daarmee om? 

Julie Van Weehaeghe
Ik ben Julie. 25 jaar ‘jong’, foodie & running girl. Aangezien ik enorm veel lees over gezonde voeding, hoop ik jullie wat bij te brengen over hoe ik gezond eten ervaar, hoe gezond eten voor mij een ‘lifestyle’ is, maar ook over wat er soms misloopt (geloof me, ik eet heus niet altijd even ‘healthy’) en moeilijkheden. Nu weet ik wat goed en slecht is voor mij lichaam en probeer ik zoveel mogelijk te kiezen voor de pure, onbewerkte en gezond voeding.

Comment Section

0 reacties op “Suiker

Plaats een reactie


*