Page content

Supermarkt safari

Winkelen in de supermarkt zie ik soms als een echte Supermarkt safari. Een ontdekkingsreis tussen al de claims en gezondheidsbeloften en de voedingswaarden op de etiketten. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je uren en uren door je supermarkt gaat dwalen, maar de eerstvolgende keer dat je je vertrouwde product koopt, draai het één keertje om en lees het etiket. Want soms bedriegt de voorkant.

Supermarkt safari en Etiket lezen 101

De voorkant

Ga niet zomaar voort op wat de voorkant van een product je zegt. Voorbeeld : ik kwam onlangs in Essenza waar ik een grote bus stevia zag staan. Op de voorkant staat “pure stevia”. Het etiket vertelde me dat er 3% stevia in zit. Verbolgen ging ik er mee naar de kassa. “Mevrouw, deze pot zegt dat er pure stevia in zit, maar er zit maar 3% in?” “Dat klopt, mevrouw,” zei de kassadame. “De 3 % die er in zit is pure stevia.” Ja ok, zo kan je alles verklaren en er nog mee wegkomen ook. Vanaf nu draai ik steevast iets om als ik het nog niet ken.

De verpakking

Ga ook niet zomaar voort op de verpakking en de kleur.

Voorbeeld : ik haal voor mijn dochter wel eens plattekaas. Niet voor mij, maar zij is ondertussen 24 en maakt haar eigen keuzes. Ik neem altijd de grote pot want die is beterkoop. Onlangs was deze niet in voorraad en ik neem 2 kleine mee. “Wow, mams, deze zijn veel lekkerder”, vertelde ze me. “Dat kan niet schat”, zei ik. “Het is hetzelfde als de grote pot”. Tot ik het etiket las. In de kleine potjes zat meer dan 2x suiker in. Ja watte???

Zonder vet

Ga niet voort op 0% vet. Ja hoor, er zit inderdaad 0% vet in. Maar er zit dan voor 2 of 3 maal zoveel suiker in. Eerlijk, ik heb liever vet dan suiker. Suiker werkt enorm verslavend, dus je wil steeds meer.

Light producten

Laat je niet kisten door de LIGHT industrie. Een product uit de natuur is samengesteld zoals het hoort. Ga je hier iets uithalen, verstoor je het verteringsproces. Zo zal je zien dat in de natuur vetten en eiwitten vaak samen gaan. Vetten houden het eiwit langer in de maag waardoor het verteringsenzym pepsine langer op het eiwit kan inwerken en de aminozuren kan vrijgeven.  Een goede eiwitvertering zorgt ervoor dat je minder eiwitten nodig hebt. En dat is dan weer goed voor je zuur base evenwicht. Als het eiwit daarentegen slecht verteert, dan krijg je rotting in de darmen. Dit belast je hele systeem.

Natuurlijke suiker is voedsel voor de hersenen. Je hebt dus gezonde suikers nodig. Wanneer je de zoete smaak wil zonder de calorieën, gaat de fabrikant vaak over tot toevoeging van kunstmatige zoetstoffen, zoals bijvoorbeeld aspartaam. Aspartaam is ondertussen al in zo’n 9000 producten. Dit maakt de stof bijna onvermijdbaar, maar sowieso zit deze in de meeste light producten. Zoals bij elk onderwerp vind je studies die beweren dat aspartaam schadelijk is, maar je vindt er ook weer die beweren dat het veilig is.  Mijn mening : ik verkies kunstmatige zoetstoffen zoveel mogelijk te vermijden omdat ze geen voedingswaarde toevoegen, dus mijn lichaam kan er niks mee, en ook omdat het sowieso bewerkte en kunstmatige toevoegingen zijn.

Meer hierover kan je lezen op : http://suikerwijzer.nl/alles-over-kunstmatige-zoetstoffen/

Of neem een kijkje bij deze artikels :

De ingrediënten

De volgorde van de ingrediënten is belangrijk. Wat als ingrediënt het eerste op het etiket staat, zit er het meeste in. Wat er het minste in zit, staat als laatste op de lijst.

E-nummers

Een E-nummer is niet per definitie slecht. Iets krijgt een E-nummer als het geen voedingswaarde toevoegt aan het product. Het wordt enkel bedoeld als verdikker of verdunner of … Natuurlijk zijn er wel een heleboel die je beter vermijdt. Ik heb een boekje “Wat zit er in uw eten?” waar een overzicht staat van de goede en de te vermijden E-nummers.

Je gezonde verstand

Gebruik je gezonde verstand. Als je kiest voor pure ingrediënten en zelf je koekjes, taarten en soepen maakt, dan zit je zeker goed. Wil je vanwege het gemak of tijdsdruk kiezen voor gemaksvoedsel, kies dan voor producten waar niet teveel ingrediënten op vermeld staan en eet zeker ook dagelijks een groene smoothie om je voedingswaarde per dag op te krikken.

Voor het maken van je eigen taart en koekjes, zie ook :

Voor het maken van een groene smoothie, zie :

Ga jij wel eens op supermarkt safari?

 

Katinka
Katinka Michiels is oprichter en eigenaar van www.legallyraw.be Haar passie voor gezondheid dateert al van heel wat jaartjes terug. Zij richtte het bedrijf Slank & Gezond op een tiental jaar geleden om vrouwen te begeleiden om zich beter te voelen in hun vel. Nu ze zelf 50+ is, heeft ze zich gespecialiseerd om vrouwen boven de 40 te begeleiden naar een gezonde levensstijl.

Comment Section

10 reacties op “Supermarkt safari


Door Sonja op 8 maart 2013

Ha, ha de supermarkt is elke dag een safari voor mij :D.

Er zijn maar weinig producten die mijn karretje in mogen. Mijn grote recente instinker was “mager gehakt” ik dacht dus dat daar minder vet in ging maar nee toen het etiket eens goed las worden ook daar koolhydraten gebruikt om het vet te vervangen.

Wat mij ook wel eens overkomen is om pindakaas te kopen die “biologisch” was maar waar wel transvetten in zaten! Dat is ook nog zo’n instinker: biologische producten, daar staat altijd op ” ingrediënten met * =van biologische oorsprong” en als je dan goed kijkt noemen ze de ingrediënten zoals fruit, groenten, noten etc. Ja, dat is nogal logisch dat iets wat aan een boom of struik groeit van biologische oorsprong is. Dan zijn ze nog steeds geoorloofd om er “onbiologische” ingrediënten aan het product toe te voegen 🙁 Er zou een klachtenbank moeten komen waarbij je “ongeoorloofde beweringen” moeten kunnen rapporteren.


Door Marije op 8 maart 2013

Goed geschreven stukje Katinka,
Ik ben nog steeds op strooptocht in de supermarkt
vind het zelf jammer dat de “goede”producten zo duur zijn en de mindergoede goedkoop 🙁 Zal d aarom ook overgewicht zo aktueel zijn? vanwege crisis etc dat mensen eerder goedkope ongezonde troep kopen?

Ik heb me vaak laten verleiden door opschriften zoals light en 0% vet.. Ik vind het moeilijk in mn hoofd te krijgen dat het voller misschien beter is, dat je dan niet dikker zou worden (verleden AN gehad) dus ja speelt nog steeds wel, vind het lastig

HOe maken jullie keuzes?


Door Katinka op 9 maart 2013

Marije, je hebt helemaal gelijk. Ik vind het ook jammer dat biologisch en gezond altijd duurder is. Het is wel zo dat hoe meer mensen dit gaan eten, hoe gewoner het gaat worden en dan daalt het weer in prijs. Ik heb gelukkig zowel in mijn dorp verschillende boeren waar ik verschillende groenten kan gaan halen en in de stad is een leuke markt met iets beterkope groenten en fruit. Maar de natuurwinkel blijft altijd ietwat duurder. Maar ik moet dan ook er bij zeggen dat ik nooit medicatie koop. Ik heb zelfs geen hoofdpijnpilletje of maagpilletje in huis. Dat bespaart dan weer aan de andere zijde.
Het is een stap om voor volle producten te kiezen. Dat kan ik heel goed begrijpen. Maar probeer eens goed te luisteren naar hoe je lichaam voelt. Voelt het sneller vol met een vol product? xxK


Door Tine op 9 maart 2013

marije,
goed geformuleerd. als we zo verder blijven gaan wordt goed en gezond eten binnenkort iets voor de betere middenklasse en moeten alleenstaanden e.d. maar genoegen nemen met de brol. persoonlijk vind ik fruit peperduur. de prijs van groenten valt nog mee, als je de seizoenen een beetje volgt. maar wegens problemen met mijn handen kies ik vaak voor diepvries en/of reeds voorgesneden. heb geen zin om constant met blauwe plekken op mijn handen rond te lopen. een ding wat nog goedkoop is : linzen, kikkererwten e.d. als je ze in een buitenlands winkeltje gaat kopen. maar dat moet zo lang opstaan. en je hele huis (en jijzelf inclusief) stinkt achteraf een uur in de wind naar linzen). vind dat niet zo leuk. vandaar dat ik toch dikwijls kies voor linzen of kikkererwten in blik ……….


Door Tine op 9 maart 2013

ps: persoonlijk maak ik nooit een gerecht klaar waarvoor je meer dan vier of maximum 5 ingrediënten nodig hebt. past gewoon iet in mijn budget!


Door Katinka op 10 maart 2013

En da’s ook lekker simpel! Daar hou ik van. xxK


Door Ellen op 9 maart 2013

Zo was mijn laatste instinker van die biologische groentebouillonblokjes van Zonnatura, waar gistextract notabene inzat! Heel sluw, zonder sterretje naast de ui gezet.

Katinka, ik heb mij na jouw mailtje meteen inschreven voor de 21-daagse meditatie van Deepak Chopra en Oprah Winfrey. Ik ben super blij dat je ons hier op attendeert, wat ik weer bij anderen heb gedaan.
De meditatie duurt ongeveer 17 minuten en je kan het doen wanneer het jou uitkomt, zelf nog 10 dagen daarna. Grappig… want daar heb je die 21 dagen weer, voor het door breken van oude patronen, daarna wordt het makkelijker zeggen ze….

Als je op de link drukt die in de mail staat en dan naar How it works (onderaan) klikt, zie je daar weer Meditation FAQ, daaronder: Do I have to do anything special…….klik erop en dan op ‘here’ dan zie je een videofilmpje van Deepak in Dr. Oz show. Hij geeft wat info en een voorbeeld van een meditatie.


Door Katinka op 10 maart 2013

Superbedankt voor deze extra info!


Door Linde op 11 april 2013

Hee Katinka!

Ik heb zojuist deze website gevonden en ik lees al veel interessante dingen, bedankt!
Zelf eet ik sinds zo’n twee jaar volledig natuurlijk, dus geen bewerkte suiker, wit meel of bewerkte granen enz. Ik heb me nog nooit zo lekker gevoeld!

De laatste weken ben ik me meer gaan verdiepen in rauw eten, en het spreekt me absoluut aan. Ik eet nu voor zo’n 80-90% rauw.

Ik had een vraagje over wat je zegt over eiwitten:
“Als het eiwit daarentegen slecht verteert, dan krijg je rotting in de darmen. Dit belast je hele systeem.”
Gezien ik bezig ben wat gespierder te worden dmv krachttraining, probeer ik ruim genoeg eiwitten binnen te krijgen. Al lange tijd heb ik me verdiept in eiwitpoeders, maar de informatie die ik er over lees, varieert sterk. Raad jij het gebruiken van eiwitpoeder af? Ook de rauwe variant, zoals bijv. Sunwarrior?

Alvast bedankt!


Door Katinka op 11 april 2013

Hallo Linde, wat goed zeg dat je volledig natuurlijk wil eten en leven. Wie veel traint, heeft inderdaad voldoende eiwitten nodig voor krachttraining en ook voldoende koolhydraten voor duurtraining. Ik ben zeker voorstander van eiwitpoeder om makkelijk aan voldoende eiwitten te komen, mits je voor een goed merk zoals inderdaad Sunwarrior kiest.
Een goed idee is om je eetpatroon een keertje in te vullen op http://www.cronometer.com Het is wel in het engels maar ze hebben in hun database veel superfoods zitten en dat maakt het makkelijk. Je moet dit niet dagelijks doen maar soms is het een keer goed om te zien of je met jouw patroon alle voedingstoffen binnen krijgt.

Plaats een reactie


*