Page content

Uitdaging bewust eten – dag 5

We zijn nog maar een paar dagen bezig maar ik merkt al 1 significante verandering!

Voelen jullie die ook?

Als ik bewust adem bij het eten is het net of ik niet zoveel kan eten omdat ik al snel het gevoel heb genoeg te hebben gegeten. Dat is een aparte gewaarwording en nader onderzoek waard. Normaal gezien treedt het verzadigingsgevoel pas 20 minuten na het eten op maar zo langzaam eet ik nu ook weer niet door te ademen 😉

Honger

Waarom heb je eigenlijk een honger gevoel? Je moet eten om te overleven, je krijgt daarvoor signalen van je maag, je speeksel, je darmen, je bloedsuiker etc. vervolgens krijgt men trek, gaat men op zoek naar eten en gaat men eten. Wanneer het eten in de maag en later in de darm terechtkomt, gaan er weer signalen naar de hersenen. Net zo lang tot het sein ‘vol’ komt, waarna men stopt met eten. Dat noemt men het verzadigingsgevoel

Er zijn verschillende oorzaken van het krijgen van een verzadigingsgevoel:

Allereerst bepaalt het volume van wat je eet, wanneer je je verzadigd voelt. Zeg maar, of je ‘vol’ zit. Maar volume is niet alleen bepalend voor verzadiging.

Ook het energiegehalte en de smaak zijn bepalend voor verzadiging. Eet je bij voorbeeld vetten en eiwitten dan ben je eerder en langer verzadigd dan als je een maaltijd met veel koolhydraten eet. Eet je dan ook nog de “goede” eiwitten en vetten dan is je verzadiging nog beter. En vind je iets niet bijzonder lekker, dan heb je daar eerder genoeg van, dan van je lievelingsmaal. Het maakt ook uit wat er in je eten zit, als je b.v zout of kruiden toevoegt ga je meer eten; ook de bewerking van je eten maak verschil; van rauw eten eet je minder dan gekookt of kijk naar het eten van gekookte of gebakken aardappelen van de laatste eet je vaak meer. Mensen die meer gluten en melkproducten eten, eten ook meer, Gluten en caseine zijn een soort opiumachtige eiwitten en die werken verslavend. Als mijn man terug kwam van een zakenreis uit de USA dan verzuchtte hij altijd: “dat heb ik gemist, gewoon mijn broodje kaas!”

Gemakkelijk te verstoren

De signalering van verzadiging is redelijk makkelijk te verstoren door externe prikkels. Een baby die borst gevoed wordt, gaat over het algemeen alleen op zijn eigen interne signalen af om te bepalen of hij genoeg heeft. Een baby die fles gevoed wordt, krijgt de aandrang van de ouder om ‘het flesje leeg te maken’ er gratis bij…

Zo is ook weinig aandacht geven aan de maaltijd niet optimaal voor het herkennen van het verzadigingspunt en misschien is dat de crux, door bewust te ademen, eet je bewuster en herken je je verzadigingspunt.

Goed ik ga nog even door met de uitdaging! Eens kijken wat het me nog meer bied!

Herkennen jullie het verzadigde gevoel?

Vandaag een kleine bonus om even voort te borduren op het verzadigingsgevoel.

Ik keek op internet een filmpje over honger en verzadiging van Ralph Moorman (De hormoonfactor) en Jesse van der Velde (Voor altijd jong) en daar had ik een groot AHA-moment! Ze vertelden hierin dat als je ‘eet om te eten’ of ‘niet eet om niet te eten’ dit een emotionele achtergrond heeft en stress is zo’n emotie.

Stress-eters

Je ziet dus bij de emotie stress dat er sommige mensen zijn die dan geen hap meer door hun keel krijgen en niet meer eten, maar er zijn ook stress-eters die dan juist te veel gaan eten. Als reden leggen ze hier uit dat het gewicht in je maag; het volle gevoel, je dwingt om langzamer te ademen want langzamer ademen geeft je rust. Je eet dus om uit die stress situatie te komen! Eten is dan middel om je te dwingen tot rust, niet om je lichaam te voeden!

Er zij mensen die ondanks de volle maag dan toch in die stressituatie blijven hangen en hoog en snel blijven ademen en dus dan krijgt de vertering van je eten geen aandacht en dat kan weer de oorzaak zijn van allerlei darm en verteringsproblemen.

Voor mij is dit reden en motivatie om nog even lekker door te gaan met de uitdaging en ik blijf nog even rustig ademen!

Zet dus zeker door!

 

 

 

Sonja
Sonja Jacobi is zich altijd al bewust van gezonde voeding voor haarzelf en haar gezin. Dat diëten niet werken heeft ze proefondervindelijk vastgesteld en heeft daarom enkele jaren geleden het belang van detoxen ontdekt. Ze deelt al haar opgedane kennis graag met anderen en is, met veel plezier en passie, al bijna vanaf het begin gastblogger voor Legally Raw. Na het ontdekken van het belang van detoxen is ze zich verder gaan specialiseren tot detox-coach en natuurvoeding-adviseur. Ze heeft haar woning in Nederland verruild voor een appartement in de wereldstad Parijs wat ook weer een nieuwe uitdaging geeft ook op detox gebied. Haar gezonde levenstijl deelt ze op haar facebooksite Craving4Nutriënts en ze nodigt je van harte uit om hier eens te komen snuffelen. https://www.facebook.com/Craving4Nutrients/ Wil je nog meer weten over Sonja? lees dan Katinka’s interview met Sonja hier http://legallyraw.be/gastblogger-sonja-jacobi/

Comment Section

2 reacties op “Uitdaging bewust eten – dag 5


Door Ellen op 25 april 2013

Hoi Sonja,

Ook ik ervaar hetzelfde als jij, ben al snel verzadigd en hoef ook niet zoveel meer op mijn bord. Dus eet ik minder, vroeg mij af of ik dan weer eerder een hongergevoel zou krijgen, maar dat is nog niet het geval.
Val misschien ook af, haha… maar wil wel voldoende voedingsstoffen binnen krijgen. Tot nu toe voel ik mij nog even fit.

Voor het eten bewust ademhalen, brengt mij in het ‘hier en nu’ en voel de gehaastheid (of stress) van mij afglijden. Ik waardeer het eten ook meer. De anderen aan tafel, eten ook rustiger. Ik ben nu de laatste die zijn bord leeg heeft.

De eerste dagen, had ik af en toe mijn bord half leeg wanneer ik ontdekte dat ik vergeten was adem te halen. Had voor het eten dus ook niet bewust ademgehaald.
Een briefje met ‘Ademhalen’ erop geschreven, ligt nu nog op tafel.

Deze methode helpt mij goed om rustiger en bewuster te eten. Dank je wel Sonja, voor deze gouden tip!


Door Sonja op 26 april 2013

Geweldig Ellen, toen dit me overkwam wist ik gewoon dat ik dit moest delen en het feit dat jij hetzelfde ervaart stemt met helemaal gelukkig 😉 Hopelijk zijn er nog meer die dezelfde ervaring hebben!

Plaats een reactie


*