Page content

Voor jezelf zorgen

Zorg jij goed voor jezelf?

 

“Zorg goed voor jezelf”, ik zeg het vaak aan vrienden, familie en zelfs aan mijn klanten. Maar wat betekent “goed voor jezelf zorgen” nu eigenlijk. Wanneer weet je dat je goed voor jezelf zorgt? En hoe komt het dat we soms vergeten om voor onszelf te zorgen?

Verschillende manieren

Er zijn verschillende manieren om goed voor jezelf te zorgen. En wat voor de ene goed is, zal voor de ander teveel of te weinig zijn. Misschien zorg jij goed voor jezelf als je elke dag kan lezen in dat nieuwe boek dat je gekocht hebt. Of wanneer je 3 keer in de week kan gaan lopen. Je kijkt graag je berichten na op Facebook of chat graag met wat vriendinnen. Of je gaat liever een namiddagje shoppen met bijhorende snack en koffie, al dan niet alleen. Wat doe jij om voor jezelf te zorgen?

Wat je ook verkiest alles heeft maar één enkel doel, namelijk voor jezelf zorgen. Met andere woorden door iets te doen wat jij graag doet, zorg je dat jouw energiepeil (en dus je levenskracht) weer omhoog getrokken wordt. Je kan het zien alsof je jouw mobiele telefoon in de stekker steekt om op te laden. Jij hebt als mens geen oplader en geen stekker. Maar je moet wel tijd nemen om jezelf op te laden. Weet je al hoe jij je deze week zal opladen?

Wanneer is het goed?

Wanneer ben je genoeg opgeladen? Ook dat is voor iedereen verschillend. Veel hangt ervan af hoeveel energie jij dagelijks verliest en hoeveel van je energie er dagelijks vervuilt.

Ben jij gevoelig voor energieën van anderen én weet je nog niet zo goed hoe jij jezelf hiertegen kan wapenen? Dan is het belangrijk om op regelmatige basis jezelf te ontladen (door bijvoorbeeld te douchen met de intentie jezelf ook energetisch te reinigen) én vervolgens weer op te laden (door iets te doen waar je voldoening, energie van krijgt). Dus vertel eens, wanneer neem jij tijd voor jezelf deze week? Plan het in je agenda alsof je een agenda met een vriend(in) zou plannen.

Tijd om op te laden

Als je voelt dat je moe bent, snel ziek wordt of snel gefrustreerd raakt dan is het hoognodig tijd om rust te nemen. Ben jij bijvoorbeeld iemand die zware fysieke arbeid doet dan kan een rustigere activiteit zoals een boek lezen of yoga doen je helpen om balans te vinden tussen de fysieke vermoeidheid én het feit dat je geest (nog) niet moe is. Omgekeerd als jij vaak je hoofd gebruikt en dag in dag uit op een stoel zit tijdens het werk, dan kan het zijn dat jij oplaadt door te gaan lopen, zwemmen, poetsen, tuinieren… dus alles wat fysiek gericht is. Zorg voor balans!

Wil je nog meer lezen over hoe jij voor jezelf kan zorgen én waar het vandaan komt dat je goed voor jezelf moet/mag zorgen? Kijk dan eens op mijn blog. Want door jezelf regelmatig op de eerste plaats te zetten, zorg jij ervoor dat je meer energie overhoudt voor je gezin of wie dan ook.

Jouw beurt

Heb jij al een afspraak met jezelf in je agenda gepland? En wat ga je doen om weer op te laden?

Lindsey Knockaert
Een out of the box denkende moeder die alles net dat tikkeltje anders doet. Via haar praktijk de Indigodroom leert ze ouders dat het anders kan én mag. Als gezins- en life coach brengt ze opnieuw balans in je leven. De eerste stap naar meer innerlijke rust én vrijheid om het leven te leiden zoals jij het wilt.

Comment Section

0 reacties op “Voor jezelf zorgen

Plaats een reactie


*