Page content

Waar begin ik?

Waar begin ik? Is de meest gestelde vraag die ik ontvang van mensen.  En…eigenlijk is het geen makkelijke vraag om te beantwoorden.

We zijn tenslotte allemaal verschillend. Sommige willen alleen maar hun gezondheid verbeteren. Anderen zijn al op dit pad gekomen omdat ze darm- en gezondheidsproblemen ervaren of omdat het ze niet meer lukt om gewicht te verliezen. Er zijn mensen die alleen maar willen weten hoe ze energieker worden en hun fibromyalgie onder controle kunnen krijgen. Anderen ervaren last van voedselintoleranties en allergieën.

Belangrijk om te vinden wat voor je werkt

De meeste van ons willen echter snel resultaat en willen niet langzaam veranderen. We willen een snelle oplossing voor onze problemen. Vaak kan je dit bereiken door het toedienen van supplementen, echter is het wenselijk dat er veranderingen in het voedingspatroon worden aangebracht en de leefomgeving zodat je niet de rest van je leven deze supplementen hoeft in te nemen. Het lichaam heeft tenslotte een zelfgenezend vermogen. Het is belangrijk om te vinden wat voor je werkt.

Zelf je eten maken

Wat ik wel altijd adviseer is om je eten zelf te gaan maken. Al merk ik daarin meteen strubbelingen van mensen die aangeven hier geen tijd voor te hebben. We kunnen vandaag de dag kiezen wat we eten en vinden een eindeloos aanbod aan kant- en klaar eten in de supermarkten. Zo komen er ook steeds meer zieke mensen bij. Als je zelf aangeeft geen tijd voor je eten te hebben dat kan je je afvragen waarom je geen energie hebt of al enige tijd klachten ervaart.

Triest dat mensen geen tijd aan eten willen besteden

We kunnen zelf bepalen wat we in onze koelkast zetten en hoeven niet meer te jagen. Zo is er een enorm aanbod van verse voeding in de supermarkten die we zelf kunnen bereiden en op smaak kunnen maken. Dus eigenlijk vind ik het triest om te horen dat mensen zelf geen tijd aan hun eten willen besteden. Hoe dankbaar kunnen we zijn dat we zelf kunnen bepalen wat we op een dag eten. Ik heb in mijn opleiding geleerd dat de beste dokter in de keuken staat…

Een voorrecht om zelf eten klaar te maken

Het is eigenlijk een voorrecht dat je zelf je eten klaar kan maken zodat je precies weet wat erin zit. We worden verleid door producenten die ons willen laten geloven dat hun producten gezond zijn en vol echte grondstoffen zitten. Het zijn inderdaad makkelijke maaltijden die ze verkopen maar de vulstoffen en toevoegingen die deze producten vaak bevatten om ze langer houdbaar te maken, zorgen ervoor dat onze spijsvertering, darmbacteriën en hormonen op hol slaan. Eigenlijk zijn het geen echte maaltijden maar zitten ze vol met chemicaliën, conserveermiddelen en e-nummers.

Afhaalmaaltijden, satésaus uit pot, bevroren kant- en klaar maaltijden, ze zien eruit als echte maaltijden, proeven zoals voedsel maar als je zelf je maaltijden klaar gaat maken proef je pas hoe echt eten smaakt en ervaar je hoeveel energie je ervoor terug krijgt.

We kunnen niet zonder voeding

Het is raar om te bedenken dat we niet zonder voeding kunnen en we eten de minste aandacht geven. De juiste voeding bevat mineralen en vitaminen die een hoop kwaaltjes kan voorkomen en of genezen. En dan te bedenken dat ieder ander dier op deze planeet voeding als 1e op zijn lijst heeft staan.

Dus hoe kan je ervoor zorgen dat je koken leuk gaat vinden?

10 tips zelf eigen maaltijden koken

Hieronder vind je mijn 10 tips om vanaf nu je eigen maaltijden klaar te gaan maken:

  1. Verdiep je meer in groenten bijvoorbeeld welke vitaminen en mineralen ze bevatten, waar ze goed voor zijn en welke kwaaltjes ze kunnen voorkomen.
  2. Maak ruimte vrij in je keuken waar je verse kruiden in potten neerzet en groenten kan snijden.
  3. Maak van je keuken een leuke omgeving. Bewaar je gedroogde ingrediënten in mooie bewaarpotten. Hang knoflookbollen of gerookte uien aan het plafond. Zet bijvoorbeeld muziek op als je aan het snijden bent of luister naar een podcast. Als je niet gemotiveerd bent stel je dan voor hoe het zou zijn als je de maaltijd klaar hebt en hoe lekker deze smaakt.
  4. Vraag je kinderen of vrienden om mee te helpen met het snijden van de groenten. Je hebt zo een mooi moment gecreëerd om de dag door te nemen. Als iedereen een eigen taak heeft zoals het glazig bakken van de uien, het koken van de zoete aardappel en het opmaken van salade kan het leuk zijn.
  5. Zorg dat je alle ingrediënten in huis hebt om van niets een maaltijd te maken. Koop standaard citroenen, noten, roomboter, verse dadels en boekweitmeel zodat je bij onverwachts bezoek altijd iets lekkers kan maken. Verdiep je meer in specerijen, oliën en kruiden zodat je ook echt weet hoe je de maaltijden lekker maakt. Zet zo nodig (biologische) houdbare producten op voorraad zoals kokosmelk, kokosbloesemsuiker of kokosvet en voor nood tomaten in blik en diepvriesgroenten.
  6. Bekijk van te voren al wat je zou willen klaarmaken en schat hiervoor de tijd in. Zorg dat je niet te lang over het maken van een maaltijd doet.
  7. Bestel zonodig boodschappen online zodat je deze na een drukke werkdag niet in huis hoeft te halen.
  8. Maak de maaltijden niet te ingewikkeld. Als je een moeilijke eter bent en gewend bent om iets kant- en klaar te eten, bekijk dan het etiket en probeer dit gerecht dan zelf met verse ingrediënten na te maken.
  9. Als je merkt dat je geen gluten, suiker, gist en koemelk kan verdragen stop dan 6 weken met het eten van deze producten. Voel hoe het is om meer energie te hebben en introduceer na 6 weken 1 van deze producten zodat je kan ervaren wat dit met je lichaam doet.
  10. Haal inspiratie uit kookboeken en maak ze zo eenvoudig mogelijk: eiwit, groenten, kruiden en specerijen, klaar! Als je alleen bent kan je het beste grote maaltijden klaarmaken die je verdeelt over bakjes en na afkoelen invriest.

Koken op intuïtie

Om heel eerlijk te zijn kook ik op intuïtie. Dit heb ik mezelf in de loop der jaren aangeleerd. Ik volg recepten nooit helemaal. Ik laat me inspireren door de ingrediënten die ik op dat moment in huis heb en laat me dan vrij in de keuken om iets te creëren.

Je kan dit ook proberen maar als je net begint met deze nieuwe manier van koken stel ik voor om recepten aan te houden. Zo ben ik ook ooit begonnen.

Gratis e-book

Om je op weg te helpen heb ik een e-book gemaakt die uit 42 pagina’s bestaat waarin ik je vertel hoe een gezond voedingspatroon eruit zou kunnen zien. Als je deze adviezen opvolgt kan je al de 1e stap naar een gezonder lichaam bereiken. Er staan ook meteen makkelijk te maken recepten in zodat je zelf bijvoorbeeld je broodvervanger kan maken.  Je kan deze GRATIS downloaden op >>> https://www.lebonbonfranc.com/glutenvrij-bakebook-snoepen-zonder-schuldgevoel/.

Jouw beurt

En nu jij? Laat je me weten welke tips jij toegepast hebt om het koken leuker te maken?

Natalie Rocha
Natalie is orthomoleculair voedingsdeskundige met darmtherapie als specialisatie. Ze is Francofiel en heeft een passie voor koken en bakken. Zelf heeft ze door het verbeteren van haar darmgezondheid en het toepassen van cognitieve gedragstherapie en persoonlijk leiderschap ervaren hoe het is om van haar vage klachten af te komen. Sinds oktober 2016 is zij haar online programma 'Eet jezelf in 6 weken Energieker en Schoon' gestart (www.leefgezondacademie.nl) waarin ze op een natuurlijke manier deze klachten behandelt. Via haar website www.lebonbonfranc.com deelt zij graag haar kennis en recepten.

Comment Section

1 reactie op “Waar begin ik?


Door Veronica op 23 augustus 2017

Ik kook graag en verrasz graag mijn medezusters met gezonde maaltijden. Een nieuw recept, verse groenten en kruiden. Ik vind ookk heel beelangrijk de tijd te nemen om de etiketten te lezen.

Plaats een reactie


*