Page content

Wat als je geen brood eet

Vroeger was ik een “alles of niets” type. Ik deed het goed of ik deed er niks aan. Zo ging het ook met mijn eetpatroon. Of ik was de perfecte eter of ik at de hele dag brood met chocoladepasta. Dit alles veranderde met het concept van Raw Food. Ik weet niet waar de klik vandaan kwam want op zich heeft dat niks met raw food te maken. Maar ineens was ik er klaar voor om stap voor stap goede gewoonten te maken. En als mijn ontbijt prima ging maar ik het voor de rest verknoeide, dan nam ik nadien gewoon de draad weer op.

Daarom ben ik een strijder voor “goede gewoonten” geworden, want dat is eigenlijk het geheim voor een leven lang slank en gezond. Ik vraag daarom ook altijd aan iedereen rond mij : “wat houdt je tegen?”. Het meest voorkomende obstakel is : ik zou mijn brood missen. Mijn eerste antwoord is dan : als dat het enige is, hou dan je brood toch. Hoe zit dat nu met brood? Mag het, mag het niet, mag het vaak, mag het altijd, waarom wel of waarom niet?

Over granen en brood

Over granen zijn ook weer heel wat studies voor en heel wat studies tegen te vinden. Daarom kan ik jullie enkel mijn mening geven. En mijn mening is dat granen in z’n onbewerkte vorm bedoeld zijn voor vogels en wij ze onbewerkt niet kunnen eten en ze dus in eerste instantie niet voor mensen bedoeld zijn. Niettemin hebben we ze leren bewerken en kunnen we ze wel eten. Maar volgens mij eten we deze te vaak. We starten ’s ochtends met brood of ontbijtgranen, ’s middags een belegd broodje en tussendoor vaak ook nog een sneetje met kaas. Dit is te veel.

De natuur voorziet dat de meeste koolhydraten zoals fruit en groenten ook heel veel water bevatten. Granen bevatten veel minder vocht.

Antwoord : dus ja het mag, maar liefst niet zo vaak en echt maximum 1 keer per dag.

Zie ook dit artikel : Brood zit daar wat in of kan je zonder?

Welk graan en welk brood?

Veel granen zoals tarwe, gerst en rogge bevatten gluten. Gluten is een eiwit dat zorgt voor de textuur en de elasticiteit van het deeg. De cardioloog William Davis heeft er een heel boek aan gewijd om uit te leggen hoe slecht gluten eigenlijk is (Wheat belly. Lose the wheat, lose the weight). Volgens hem zijn granen, ook de volkoren versie de boosdoener wanneer je moeilijk gewicht verliest.

Mijn mening : ik verkies granen die van nature glutenvrij zijn zoals boekweitmeel, gierst, amandelmeel, kokosmeel. Deze laatste 2 meelsoorten zijn geweldig omdat je ze ook rauw kan gebruiken.

Zelf hou ik ook van gekiemd brood. Hierbij zijn de granen gekiemd tot kleine plantjes waardoor ze veel lichter verteerbaar worden. Je krijgt immers de voordelen van een plantje in de groei mee binnen. Gekiemd brood koop ik in de natuurwinkel en moet je, na opening, ook in de ijskast bewaren.

Antwoord : kies brood dat van nature glutenvrij is of kies de gekiemde versie

Glutenvrije recepten vind je o.a. hier :

Zo zien mijn BROODVERVANGERS er uit :

Amandelmeelbrood : erg lekker en erg voedzaam. Voor zowel ontbijt als lunch. Je kan het beleggen met guacemole, hummus, notenpasta, groentenpaté, zelfgemaakte dadelpasta of chocopasta. Of gewoon als extraatje eten bij een sla of kop soep.

Amandelmeelpannenkoekjes : hartig of zoet. Voor zowel ontbijt als lunch. Pannenkoekjes kan je hartig maken door er kruiden doorheen te mengen. Maar je kan ze net zo goed met notenpasta en banaan beleggen als je een zoete pannenkoek wil.

Als ontbijt kies ik ook graag een mooie fruitsla met een dikke dot van mijn zelfgemaakte vanille yoghurt op. Als toetje bij de lunch mix ik mijn vanilleyoghurt met wat fruit en deze gaat in de ijsmachine. Zaaaaalig.

Lekkere recepten vind je ook in het Slank en Gezond 12 stappen plan, waarin het creëren van goede gewoonten voorop staat.

Eet jij vaak brood?

 

 

Katinka
Katinka Michiels is oprichter en eigenaar van www.legallyraw.be Haar passie voor gezondheid dateert al van heel wat jaartjes terug. Zij richtte het bedrijf Slank & Gezond op een tiental jaar geleden om vrouwen te begeleiden om zich beter te voelen in hun vel. Nu ze zelf 50+ is, heeft ze zich gespecialiseerd om vrouwen boven de 40 te begeleiden naar een gezonde levensstijl.

Comment Section

10 reacties op “Wat als je geen brood eet


Door tine op 30 maart 2013

neen, maar geef wel toe dat het verschrikkelijk kan smaken, zo’n heerlijk stukje stokbrood met kaas. heaven on earth …….. (ook al mag het dan niet goed zijn!) koop in de winkel een roggebrood met zuurdesem. maar zo te lezen is dat ook al niet goed. eet dagelijks maximum 2 sneetjes brood.


Door Katinka op 6 april 2013

Groot gelijk Tine. Toch hoort het echt niet meer in mijn dagelijkse patroon en het heeft ook echt een groot verschil gemaakt in mijn figuur.


Door deniezz op 27 juni 2013

ik houd énorm van brood dus vind het erg moeilijk vervanging te vinden. Wel ga ik nu starten met zuurdesem brood, voldoet dat ook, net zoals gluten vrij brood ?


Door Wietske op 29 juni 2013

Je kunt ook voor speltbrood kiezen, deze bevat wel gluten maar zijn doorgaans goed te verdragen! Let er wel op dat er geen toegevoegde ingrediënten in zitten.Zuurdesembrood is ook goed hoor!


Door Katinka op 30 juni 2013

Vervanging voor brood is inderdaad wat lastiger. Je zou kunnen kiezen voor rijst- of quinoawafels, boekweitmeel voor je pannenkoekjes. Als het de gluten zijn waar je gevoelig voor bent, is glutenvrij brood een oplossing. Als ik brood eet, kies ik inderdaad altijd voor glutenvrij brood. Maar ook dat maak ik niet de hoofdbrok van mijn voeding, zoals in ons traditioneel dagmenu vaak wel het geval is.


Door Wietske op 29 juni 2013

Nee, ik eet zeldzaam brood, ik vervang dit door het eten van crackers, ook eet ik weleens een beschuitje, en niet te vergeten havermoutpap met fruit, zaden etc. Heel voedzaam, daar kun je een hele ochtend op teren.


Door Martina op 1 februari 2016

Mijn man wilt echt stoppen met brood eten maar hij weet niet goed wat hij dan op zijn werk moet meenemen. Hij is zelfstandig en neemt geen lunchpauze. Hij eet tussendoor, als hij even niks te doen heeft. Hij eet maar 2 boterhammen en hij neemt ook een banaan, een kiwi, een appel en stukjes wortel en komkommer mee maar enkel groenten en fruit vindt hij niet voldoende.


Door Katinka op 1 februari 2016

Waarom niet een salade gevuld met bonen/linzen of aardappeltjes. Dat vult lekker. Of een restje van de vorige avondmaaltijd.


Door Martina op 1 februari 2016

Ja, eigenlijk wel. Vanavond hebben we zelfgemaakte sushi gegeten en er zijn nog een hoop groenten over en ook een beetje rijst. Net genoeg voor een lekkere salade.
Bedankt

Plaats een reactie


*