Page content

Stress zorgt voor buikvet

Wist je dat stress de oorzaak kan zijn van buikvet?

Als je weet waar je buikvet vandaan komt, wordt het makkelijker om hier iets aan te doen. De grote boosdoener voor je buikvet zijn 2 hormonen : INSULINE en CORTISOL. Vandaag bespreek ik graag met jullie de invloed van CORTISOL. Cortisol is een hormoon dat ons beschermt, maar het is sowieso een hormoon dat voor VETOPSLAG zorgt.

Dus hoe meer cortisol, hoe meer vet en vermits de vetcelletjes van je buik tot 5 keer meer receptoren bevatten, sla je hier ook makkelijk vet op. Iedereen weet dat slank eten en regelmatige beweging goed is om vet te verliezen.

Maar wist je ook dat rusten, ontspanning en slapen NOODZAKELIJK zijn om vet te verliezen. Dit heeft alles met dat hormoon CORTISOL te maken. Je cortisol hormoon wordt aangemaakt wanneer je onder stress staat.

Dit kan allerlei soorten stress zijn, soms zelfs onbewuste stress.

Je staat regelmatig in de file, je maakt je zorgen om je studies, de studies van je kinderen, je hebt een grote “to do” lijst, de maand is bijna ten einde en je geld is al op en ga zo maar door……

Hierdoor maak je cortisol aan. Wanneer je langdurig onder stress staat, heeft het lichaam het erg moeilijk om dit nog af te breken.

Nu denk je misschien van : ja, maar mijn man heeft heel veel stress en werkdruk en die blijft slank. Dat kan. Je hebt nu eenmaal je eigen genen meegekregen en deze bepalen ook in grote mate of je een snelle of trage stofwisseling hebt. Jij moet het doen met wat jij gekregen hebt en daar zo goed mogelijk mee omgaan.

Wat kan je doen?

De oplossing is eigenlijk heel eenvoudig.

1) Zorg voor voldoende slaap.

Hierbij geldt nog steeds grootmoeders wijsheid : de uren voor 12u ’s nachts tellen dubbel. Dus ga zeker op tijd slapen.

  • Zorg ook dat je elke nacht minstens 8 uur slaapt. Dit betekent niet 8 uur in je bed liggen; nee, echt 8 uur slapen.
  • Om goed en diep te kunnen slapen, is het noodzakelijk om ontspannen te zijn. TV en computer wordt wel als vrijetijdsbesteding, dus ook als ontspanning beschouwd. Maar eigenlijk zijn electrische apparaten niet zo goed vlak voor het slapengaan.
  • Neem dus eerder even een ontspannend bad of maak nog een laatavondwandelingetje.
  • Of adem gewoon een aantal keer heel diep in je buik, dit werkt ook zeer ontspannend.

Tijdens je slaap krijgt het lichaam de kans en de tijd om cortisol af te breken. Net daarom is ook het aantal uren dat je slaapt belangrijk. Ook wordt tijdens je diepe slaap je groeihormoon aangemaakt. Dit zorgt ook dat je cortisol wordt afgebroken en dus ook dat je verandert van iemand die vet opslaat in iemand die vet verbrandt.

2) Zorg voor voldoende ontspanning.

Dit is voor veel mensen moeilijker. Zorgen en piekeren is misschien al zo eigen aan je, dat je niet meer weet hoe je de molen in je hoofd stil krijgt. Of je kan nu eenmaal je werkdruk niet verminderen.

Je moet maar denken : je hebt 1 lichaam en het moet nog zooooooveel jaren meegaan. Het is van het uiterste belang dat je minstens je best doet om voldoende ontspanning op te zoeken.

  • Het advies hierboven van een bad, een wandelingetje of een buikademhaling blijft ook hier gelden.
  • Daarbuiten kan je verschillende dingen doen om te ontspannen, maar zoek zelf uit wat voor jou het beste werkt en het beste in je dagdagelijkse schema past.
  • Zoek zeker in het weekeinde wat buitenlucht op.
  • Koop een DVD-tje met wat ontspanningsoefeningen op. Vaak duurt zo’n DVD maar een kwartiertje dus je excuses van geen tijd zijn dan meteen al weggeveegd.

Wanneer je je regelmatig ontspant, echt ontspant, dan stapelt de cortisol zich niet langer op en heb je weer minder voorraad die ’s nachts dient afgebroken te worden.

IK WENS ALVAST VEEL SLAAPGENOT !

Waar kan jij je het beste mee ontspannen?

 

Katinka
Katinka Michiels is oprichter en eigenaar van www.legallyraw.be Haar passie voor gezondheid dateert al van heel wat jaartjes terug. Zij richtte het bedrijf Slank & Gezond op een tiental jaar geleden om vrouwen te begeleiden om zich beter te voelen in hun vel. Nu ze zelf 50+ is, heeft ze zich gespecialiseerd om vrouwen boven de 40 te begeleiden naar een gezonde levensstijl.

Comment Section

0 reacties op “Stress zorgt voor buikvet

Plaats een reactie


*